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루돌프 슈타이너의 인지학을 수용한 미하일 체홉의 연기방법론 연구

Title
루돌프 슈타이너의 인지학을 수용한 미하일 체홉의 연기방법론 연구
Other Titles
A study on Michael Chekhov's Acting Methodology accepting Rudolf Steiner's Anthroposophy
Author
김영래
Alternative Author(s)
Kim, Young Lae
Advisor(s)
조한준
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 루돌프 슈타이너의 인지학과 미하일 체홉의 연기방법론을 비교하여 그 연관성을 살펴보고 이를 통해 체홉의 연기방법론에 대한 근원적 이해를 모색하고자 했다. 체홉이 수용한 슈타이너의 인지학을 토대로 체홉의 연기방법론과 연기 테크닉의 구체적인 개념, 본질, 목적, 일부 훈련적용 사례 등을 심층적으로 고찰함으로써 체홉이 추구한 연극의 본질, 배역의 본질, 배우의 상(像)을 제시하고자 했다. 슈타이너는 인지학을 인간의 본질을 발견하기 위한 학문이라고 규정했다. 인간의 본질을 신체, 영혼, 정신의 3중 구조 및 9중 구조의 통합된 인간으로 파악했으며 정신의 실재를 주장했다. 12감각을 통한 감각의 확장으로 정신인식이 가능하다고 보았고, 이를 위해 수행과 명상을 중요시했다. 예술은 인간의 정신을 감각이 가능한 세계로 표현하는 것이고, 예술가는 예술을 통해 인간의 정신을 표현하고 인간성을 회복하기 위해 노력해야 한다고 말했다. 아름다움이란 살아 움직이는 정신을 표현해내는 것이며 그것이 예술가의 목적이라고 강조했다. 슈타이너는 인간의 본질, 인간의 자아, 인간의 정신에 대한 연구를 통해 인간의 가치를 고양하고 인간의 삶의 변화와 발전을 모색했다. 이러한 슈타이너의 인지학적 인간관, 세계관, 예술관은 체홉의 연기방법론에 지대한 영향을 미쳤다. 체홉은 배우로서 정상의 위치에 있을 때, 예술가로서 자신의 의미를 발견하기 위해, 자신의 예술의 원천을 찾기 위해 방황했다. 그는 인지학을 통해 ‘배우로서 자신이 과연 무엇이 되고자 하는가’에 대한 내면의 질문의 해답을 찾았다. 그가 연기와 배우의 본질에 대한 예술적 고민을 통해 발견해낸 것은 상상력과 직관을 통한 영감의 연기이다. 체홉은 인지학을 수용해 신체, 영혼, 정신의 3중 구조로 통합된 인간의 본질 개념을 연기방법론의 기본 전제로 삼았다. 인간의 정신을 표현하는 것을 예술이라고 한 슈타이너의 예술론을 받아들여 연극이 배우의 상상, 배역의 본질을 표현하는 매개체라고 강조했다. 그는 인지학의 정신 영역에 속하는 상상력, 영감, 직관을 자신의 연기방법론의 핵심으로 내세웠다. 또한 신체, 영혼, 정신이 통합된 고차적 자아가 배역의 심리적 존재를 구현하게 하는 초감각적 힘의 원천이 된다고 주장했다. 배우는 반드시 배우 자신 안에서 자아를 발견해야 하고, 배우가 연기해야 할 배역의 본질을 밝혀내는 것이 중요하다고 했다. 체홉은 배우가 표현하려고 하는 구체적인 배역, 즉 인간에 대한 깊이 있는 이해를 위해 노력했고, 이를 통해 극작가나 연출가가 아닌 배우에 의한, 배우를 위한 연기방법론을 정립했다. 체홉은 슈타이너의 인지학의 용어와 개념들을 포괄적으로 그의 연기방법론에 수용했다. 체홉의 연기방법론 중 본 연구에서 살펴본 영감, 문지방 넘기, 고차적 자아, 심리제스처, 가상의 신체, 중심, three sisters, 분위기, 발산, 창조적 응시, 이미지통합과 상상, 고스트 등은 인식론, 인간본질론, 12감각론, 인간구원론, 인간기질론, 윤회론, 교육론, 예술론 등 다양한 인지학의 개념과 이론을 토대로 정립되었음을 확인했다. 이러한 개별 연기 테크닉의 근원과 개념, 본질, 목적 등을 구체적으로 고찰하여 슈타이너의 인지학과 체홉의 연기방법론과의 연관성을 자세히 밝혔고, 이를 통해 체홉의 연기 테크닉의 근원을 이해하여 배우의 연기에 적용할 수 있도록 방향을 제시했다. 인지학을 수용한 체홉의 연기방법론에서 인물 구축과 배우의 연기를 위해 궁극적으로 추구한 배우의 상에 대해서도 고찰했다. 체홉은 배우가 작가의 대본에 안주하거나 연출이 지시한 동작을 실행하는 것으로 배우 자신을 한정하지 말라고 하며, 주체적이고 독립적이며 창조적인 배우가 되길 원했다. 전인으로서의 배우(신체와 심리가 조화롭게 연결된 배우, 집중과 관찰을 통해 감각과 인식이 확장된 배우), 고차적 정신세계를 인식하는 배우, 배역의 본질을 투시하는 배우 등을 체홉이 추구한 배우의 상으로 파악했다. 또한 체홉의 연기방법론에 대한 정신적인 측면에서의 연구의 필요성과 단기간에 훈련과제 중심으로 접근되어지는 상업적 교육에 대한 문제점을 지적했다. 체홉이 추구하는 영혼과 정신의 연기, 배역의 본질을 탐구하는 연기를 제대로 파악하기 위해서는 인지학에 대한 이해가 필수적이라고 판단하므로, 인지학을 포함하는 체홉의 연기 테크닉에 대한 효과적인 훈련교육방법이 개발되기를 제안한다. 배우가 극중 인물을 창조한다고 하는 것은 그 인물을 어떻게 이해하느냐의 문제이다. 체홉에 의하면 배우는 고차적 자아인 배역의 본질을 파악해내야 하고, 극중 인물인 인간에 대한 전문가가 되어야 한다. 배우가 연기하는 극중 인물인 배역은 결국 인간이고 배역의 본질은 인간의 본질이기 때문이다. 따라서 인지학을 수용한 체홉의 연기방법론은 인간에 대한 깊은 이해를 바탕으로 하는 인간의 본질을 추구하는 연기방법론이라고 주장한다.; The purpose of this study is to compare Rudolf Steiner's anthroposophy to Michael Chekhov's acting methodology, to examine the correlation between them, and finally to seek the fundamental understanding of Chekhov's acting methodology. Based on Rudolf Steiner's anthroposophy, which was accepted by Chekhov, this study aims to define the essence of theater, the essence of the character, and the image of the performer pursued by Chekhov through examining the concepts, essence, purpose, and certain training applications of Chekhov's acting methodology and techniques. Steiner defined anthroposophy as a science for discovering the essence of a human. He identified the essence of a human as a triple structure composed of body, soul, and spirit, as well as an integrated human in a nine-fold structure, and insisted on the reality of the spirit. He deemed that it was possible to recognize the spiritual world through the expansion of the twelve senses and emphasized self-discipline and meditation for this recognition. According to Steiner, art is to express the human spirit to a world where it can be sensed, and the artist must try to express the human spirit and to restore humanity through art. He emphasized beauty as the expression of the living spirit, which is the purpose of an artist. Steiner raised the value of the human and sought change and development of life through the study of the essence of the human, the ego, and the human spirit. Steiner's anthroposophical view of the world, the view of the world and art had a great influence on Chekhov's acting methodology. Chekhov wandered mentally to look for his source of art and meaning as an artist when he was a top performer. Through anthroposophy, he found the answer to the questions inside him. What he discovered through his artistic concerns about the essence of acting and performer is ‘Inspired Acting’ through imagination and intuition. Chekhov made the concept of the essence of the human integrated with the triple structure of body, soul, and spirit as the basic premise of the acting methodology by accepting anthroposophy. Steiner's theory of art, which expresses the human spirit, was accepted by Chekhov to emphasize that theater is a medium of expressing an imagination of the performer and the essence of a character. He identified imagination, inspiration, and intuition, which belong to the spiritual domain of anthroposophy, as the core of his acting methodology. In addition, he argued that the higher ego, which is a combination of a body, soul, and spirit, is a source of supersensory power that enables the realization of the character’s psychological existence. He said that a performer must find the ego in the performer himself or herself, and it is important to identify the essence of the character that the performer should act upon. Chekhov strived for a deeper understanding of the specific character, that is, the human that the performer is trying to express, and established the acting methodology for the performer and by the performer, not for or by the playwright or director. Chekhov comprehensively accepted the terms and concepts of Steiner's anthroposophy in his acting methodology. In Chekhov's acting methodology, Inspiration, Crossing the threshold, Higher ego, Psychological gestures, Imaginary body, Center, Three sisters, Atmosphere, Radiation, Creative gaze, Incorporation and imagination, which are examined in this study, are based on various theories and concepts of anthroposophy. This study examined the origin, concept, essence, and purpose of each acting method in Chekhov's acting methodology in detail and has elucidated the correlation between Rudolf Steiner's anthroposophy and Chekhov's acting methodology. Based on the examination, this study made Chekhov's acting technique easier to understand, enabling its application to be acted upon by performers. In addition, the image of the performer that Chekhov ultimately pursued in his acting methodology by accepting anthroposophy, in particular, character building and the acting of the performer, were examined. Chekhov wanted a performer to be independent, autonomous, and creative, telling the performer not to confine himself or herself to rest only in the author's script, or to perform the actions strictly prescribed by the director. This study identified the image of the performer pursued by Chekhov as a performer of the whole person (a performer whose body and spirit are harmoniously connected and whose senses and perceptions are extended through concentration and observation), a performer who recognizes the higher spiritual world, and a performer who penetrates the essence of the character. This study pointed out the necessity of research from the psychological perspective of Chekhov's acting methodology and the problems within commercial education, which is centered on training for assignments over a short period of time. This study has determined that an understanding of anthroposophy is essential to grasp exploring the essence of the character pursed by Chekhov and, thus, suggests that effective training methods for Chekhov's acting technique including anthroposophy should be developed. The performer's creation of a character is a matter of how he or she understands the character. According to Chekhov, a performer must discover the essence of the character and become an expert on a human as the characters in theater. Because the character is a human and the essence of the character is, in turn, the essence of a human. Therefore, this study argues that Chekhov's acting methodology accepting anthroposophy is the acting methodology pursuing the essence of a human based on a deep understanding of a human.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109030http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436077
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
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