410 0

중학생의 사이버불링 가해경험에 영향을 미치는 변인에 대한 연구

Title
중학생의 사이버불링 가해경험에 영향을 미치는 변인에 대한 연구
Author
이슬기
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구는 중학생의 사이버불링 가해경험과 다양한 변인들이 관계를 살펴보았다. 중학생의 사이버불링 가해경험에 영향을 미치는 변인들을 심리적변인(자기통제력, 특성분노, 관게적공격성), 또래변인(학교폭력 피해경험, 사이버불링 피해경험), 가정변인 (부모애착, 가정폭력 피해경험)으로 나누어 각각의 변인들이 사이버불링 가해경험에 어떠한 영향을 미치는지를 고찰하고, 개인변인인 성별과 인터넷 사용시간의 조절효과를 검증하고자 하였다. 이를 통해 중학생의 사이버불링 가해행동에 대한 종합적이고 체계적인 접근이 필요함을 시사하고, 사이버불링 가해와 관련된 여러 가지 변수들을 구조화하여 종합적으로 분석함으로써 사이버불링 가해의 결과가 가져올 위험으로부터 청소년들을 안전하게 돕고, 궁극적으로 효과적인 사이버불링 예방과 개입에대한 전략을 제시하는 것에 기여하고자 하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 개인변인(성별, 인터넷 사용시간), 심리적변인(자기통제력, 특성분노, 관계적 공격성), 또래변인(학교폭력 피해경험, 사이버불링 피해경험), 가정변인(부모애착, 가정폭력 피해경험)이 사이버불링 가해 경험에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 개인변인(성별, 인터넷 사용시간), 심리적변인(자기통제력, 특성분노, 관계적 공격성), 또래변인(학교폭력 피해경험, 사이버불링 피해경험), 가정변인(부모애착, 가정폭력 피해경험)이 사이버불링 가해 경험에 미치는 상대적 중요성은 어떠한가? 연구 대상은 경기도 성남시 Y학교, B학교 총 2개의 중학교에 재학 중인 남,녀 중학교 1, 2, 3학년 학생 463명이었다. 총 463부의 설문지 중에서 불성실하게 응답하였거나, 일부 정보를 누락한 설문지 141부를 제외하고 최종 322부의 자료를 연구에 사용하였다. 중학생의 자기통제력을 특정하기 위해, 자기통제력 척도(남현미, 1999)를 사용하였다. 중학생의 특성분노를 측정하기 위해, 한덕웅 및 이장호(1997)가 개발한 한국판 상태-특성 분노 척도(STAXI-K)를 사용하였다. 중학생의 관계적공격성을 측정하기 위해, 한영경(2008)이 번역한 자기-보고형 또래갈등 척도(PCS)를 사용하였다.중학생의 학교폭력 피해경험정도를 측정하기 위해, 학교 폭력 피해 경험 척도(최은숙, 1999)를 사용하였다. 중학생의 사이버불링 피해경험정도를 측정하기 위해, 사이버불링 피해경험 척도(송한아, 2016)을 사용하였다. 중학생의 부모 애착 정도를 측정하기 위해, 한국청소년정책연구원(2008) 한국청소년패널조사(KYPS)에서 사용된 부모애착 측정척도를 사용하였다. 중학생의 가정폭력피해경험정도를 측정하기 위해, 한국청소년정책연구원(2008) 한국청소년패널조사 (KYPS)에서 사용된 가정폭력 피해경험 척도를 사용하였다.중학생의 사이버불링 가해정도를 측정하기 위해, 중학생의 사이버불링 가해행동 척도(송한아, 2016)를 사용하였다. 연구자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용 하여 분석되었다. 이 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 자기통제력, 특성분노, 관계적 공격성, 학교폭력 피해경험, 사이버불링 피해경험, 부모애착, 가정폭력 피해경험, 사이버불링 가해경험 간의 상관관계를 확인하였다. 가정폭력 피해경험과 특성분노간의 관계를 제외하고는 모두 유의미한 상관관계로 나타났다. 사이버불링 피해경험, 가정폭력 피해경험, 학교폭력 피해경험, 특성분노, 관계적 공격성 등 부정적 개념인 연구변수들과 부모애착과 자기통제력 등 긍정적 개념인 연구변수들 간에는 서로 유의적인 부(-)의 상관관계가 있는 반면 부정적 연구변수들 사이와 긍정적 연구변수들 사이에는 서로 유의적인 정(+)의 상관관계를 나타내었다. 한편 사이버불링 가해경험과 다른 변수들 간의 상관관계를 살펴보면 부정적 개념인 사이버불링 피해경험, 가정폭력 피해경험, 학교폭력 피해경험, 특성분노, 관계적 공격성간에는 유의적인 정(+)의 상관관계가 있는 반면 긍정적 개념인 부모애착, 자기통제력간에는 유의적인 부(-)의 상관관계가 보였다. 둘째. 사이버불링 가해 경험에 미치는 요인들을 개인, 심리, 가정, 학교 변인 4단계로 나누어 변인의 단계별 설명력을 확인하였다. 개인 변인을 투입한 1단계는 변인의 4.5%를 설명하였고. 개인 요인을 추가한 2단계에서는 33%를 설명하였다. 또래요인을 추가한 3단계에서는 46%를 설명하였으며, 마지막으로 가족 요인을 추가한 4단계에서는 47%를 설명하였다. 이를 통해 각 단계가 지날수록 중학생의 사이버불링의 가해 경험을 더욱 잘 설명하고 있음을 알 수 있었다.; This study examined the relationship between cyberbullying behavior and various variables in middle school students. The various variables affecting cyberbullying behavior of middle school students were as follows: First, individual variables: gender, internet using time. Second, psychological variables: self-control, trait-anger, related-aggression. Third, peer variables: school violence experience, cyberbullying victimization experience. Fourth, family variables: parents attachment, domestic violence experience. The study set the following research questions. First, How does the individual variables (gender, internet using time), psychological variables (self-control, trait-anger, related-aggression), peer variables (school violence experience, cyberbullying victimization experience) and family variables (parents attachment, domestic violence experience.) affect the cyberbullying behavior? Second, What is the relative importance that individual variables (gender, internet using time), psychological variables (self-control, trait-anger, related-aggression), peer variables (school violence experience, cyberbullying victimization experience) and family variables (parents attachment, domestic violence experience) affect the cyberbullying behavior? The subjects of this study were 463 students in the first, second, and third grades of middle school in Gyeonggi-do. All of the total 463 questionnaires, the final 322 items were used in the study except to the 141 questionnaires that responded inappropriate or omit some information. Self-control is measured with Self-control inventory developed by Nam hyun-mi(1999). Trait anger is measured with Korean version of STAXI-K, developed by Han Duk-Woong and Lee Chang-ho(1997). Relationship aggressiveness is measured with Self-Report Peer Conflict Scale (PCS) translated by Han young-kyung(2008). School violence experience is measured with School violence experience Scale developed by Choi Eun-Sook(1999). Cyberbullying victimization experience is measured with Cyberbullying experience scale developed by Song Han-ah(2016). Parental attachment is measured with Parental attachment Scale used in the Korean Youth Panel Survey (KYPS) of the Korea Youth Policy Institute(2008). Domestic violence is measured with Domestic violence experience Scale used in the Korean Youth Panel Survey (KYPS) of the Korea Youth Policy Institute(2008). Cyberbullying behavior is measured with cyberbullying attack behavior developed by Song Han-ah(2016). The study data were analyzed using the SPSS 22.0 statistical program. The results of this study organized as follows. First, Cyberbuylling behavior is highly correlation among Self-control, Traitanger, Relationship aggressiveness, School violence experience, Cyberbullying victimization experience, Parent attachment and Domestic violence experience except to trait anger and domestic violence victimization. Second, The factors affecting the cyberbullying behavior were divided into four stages: individual, psychological, peer, and family. The first step of inputting individual variables explained 4.5% of the variables. In the second stage, variables which added individual factors were explained 33%. In the third step with the peer factor added, variables was explained 46%, and finally in the fourth step with the family factor added, variables was explained 47%. As a result, it was found that the middle school students explained the experience of cyberbullying behavior more effectively.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/109009http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436373
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE