994 0

다문화가정을 위한 통합가족치료 프로그램 개발 및 효과

Title
다문화가정을 위한 통합가족치료 프로그램 개발 및 효과
Other Titles
Development and Effect of Integrated Family Therapy Program for the Multicultural Family
Author
이승희
Alternative Author(s)
Lee, SeungHee
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2019. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 다문화가정을 위한 통합가족치료 프로그램을 개발 적용하고 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 통합가족치료 프로그램이 다문화가정 부부의 결혼만족도를 증진시키는 데 효과가 있는가? 둘째, 통합가족치료 프로그램이 다문화가정 부모와 자녀의 상호작용을 증진 시키는데 효과가 있는가? 셋째, 통합가족치료 프로그램 참여과정에 나타나는 부모와 자녀의 상호작용 변화는 어떠한가? 연구 대상은 서울시와 경기도에 소재한 다문화가정지원센터에 참여를 희망한 다문화 가정 중 부부와 만3-5세 자녀 1명이 함께 참여할 수 있는 가족으로 한정하였으며, 부모와 자녀의 놀이 활동 동영상 촬영을 허락한 10가정이 최종 선정되었다. 다문화가정을 위한 통합가족치료 프로그램은 총 12회기로, 부부만 참여하는 회기와 가족 모두가 참여하는 회기로 구성하였다. 프로그램 실시 1주전에 사전검사를 실시하였고, 1주에 2회기 50분씩 총 12회기를 6주에 걸쳐 진행하였으며, 사후검사는 프로그램 종료와 함께 사전검사와 동일한 방법으로 실시하였다. 프로그램 효과 검증을 위해 결혼만족도(Roach et al.,1981)와 MIM 척도(O’Connor, 2003, Marschak Interaction Method Rating System), Marschak 행동평정척도(Mckey, Pikens & Stewart, 1996)를 사용하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하였다. 이 연구의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 통합가족치료 프로그램은 다문화 가정 부부의 결혼만족도 증진에 효과가 있었다. 특히 부부 모두 결혼 생활 전반에 대한 만족도가 높아짐을 알 수 있었다. 둘째, 통합가족치료 프로그램은 부모와 자녀의 상호작용(구조, 도전, 개입, 양육)에 긍정적인 효과가 있었다. 특히 부모와 자녀의 상호작용 행동의 질이 긍정적으로 향상되었다. 셋째, 통합가족치료 프로그램에 참여한 부모와 자녀는 관계의 재형성을 통해 온정적 정서교류를 체험할 수 있었으며, 공감적 상호작용을 배울 수 있었다. 따라서 이와 같은 연구 결과를 통해 다문화가정을 위한 통합가족치료 프로그램이 다양한 다문화가정에게 폭 넓게 적용되어, 부모의 영향을 많이 받는 유아와 다문화가정 부모들이 함께 긍정적인 상호작용 방법을 직접 체험하고, 부부관계 향상과 부모와 자녀의 상호작용을 증진시킬 수 있기를 기대한다.; The purpose of this study was to examine the effects of the integrated therapeutic program on marital satisfaction, and parent-child interaction, and was to verify the effect. For doing this, research questions are as follows. First, Does the integrated family therapy program improve marriage satisfaction among multicultural couples? Second, Does the integrated family therapy program improve the interaction between parents and children of multicultural families? Third, What about the changes in the interaction between parents and their children in the process of participating in the integrated family therapy program? The subjects of this study were limited to a couple of multicultural families who want to participate in the Multicultural Family Support Center in Seoul and Gyeonggi - do. Ten families who were allowed to film their play activities were finally selected. The integrated family therapy program for multicultural families is a total of 12 sessions, the session consisted of only the couple or the whole family participated in the session. A pre-test was conducted one week before the program, a total of 12 sessions were held for 6 weeks at 2 sessions per week for 50 minutes. The post - test was carried out in the same method as the pre - test at the end of the program. Marriage Satisfaction(Roach et al. 1981), MIM(O'connor, 2003, Marschak Interaction Method rating System), and Marschak Behavior Scale(Mckay, Pickens, & Stewart, 1996) were used to verify and compare pre-post for the effect of the program. Also, SPSS 22.0 Program was used to analyze collected data. The results of the study for each question is as follow: First, Integrated Family therapy program was effective in improving the marital satisfaction of married couples in multicultural families. Especially, it was found that both married couples were more satisfied with overall their marriage. Second, Integrated Family therapy program was a positive effect on parent-child interaction (structure, challenge, intervention, parenting). In particular, the quality of parent - child interaction behaviors improved positively. Third, parents and children who participated in the Integrated Family therapy program were able to experience the emotional exchange through the reformation of the relationship and learn empathic interaction. The results of this study show that the Integrated Family therapy program for multicultural families could be widely applied to various multicultural families such as North Korean defectors. Also, pre-schoolers whose parents are influential and multicultural parents experience the positive interaction method and expect to be able to improve marital relations and parent - child interaction.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/108996http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000436033
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE