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dc.contributor.author김익기-
dc.date.accessioned2019-08-21T01:01:47Z-
dc.date.available2019-08-21T01:01:47Z-
dc.date.issued2006-11-
dc.identifier.citation대한토목학회논문집 D, v. 26, No. 6, Page. 935 - 943en_US
dc.identifier.issn1015-6348-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01228041&language=ko_KR-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/108836-
dc.description.abstract본 연구는 노선 조정을 통하여 현재의 낮은 수송 분담률을 개선할 수 있도록 개선안을 적용한 결과에 대한 효과 분석을 주된 내용으로 하되, 교통수단선택과 대중교통 네트워크 분석의 복잡한 반복 계산이 없이 네트워크 속성을 집약적으로 반영하며 분담률을 집합적 개념으로 추정하는 방법을 통해 기존의 수집 기능한 자료를 이용하여 Network Reshuffling에 의한 분담률 변화 효과를 빠르게 분석할 수 있는 기법을 제안하고 그 사례연구를 제시하였다. 그 결과 현재의 낮은 도시철도 분담률의 가장 근본적인 원인은 첫째 노선의 과도한 굴곡 및 우회가 포함된 불합리한 도시철도 노선설계, 둘째 잦은 환승과 수직 환승으로 인해 초래되는 긴 환승길이로 나타났으며, 이러한 원인 및 문제 해결에 대한 방안으로 단거리 링크 건설을 통한 기존 노선 간 직결 서비스 창출 개념의 Network Reshuffling과 서울시 도시철도에 포함되어 있는 51개 환승역에서의 환승 불편 해소를 위한 수직 환승에서 동일 승강장 환승으로의 전환 등을 제시하였다. Key factors affecting the mode share of Soul metro are investigated. The log-regression model, which can describe the elasticity of the factors with ease, is established rather than the conventional mode choice model is used. The log-regression model requires lower level of data availability for calibration and identifies the impact of the factors on mode share straightforwardly. As a result, it is found that the main reasons why the current mode share of railway is low are due to several problems such as winding lines, inconvenient transfers and unnecessary bypasses. The calibrated model is adopted to evaluate the network reshuffling alternatives. The network reshuffling is to rearrange the existing inefficient railway lines that have frequent transfers and many winding segments. The proposed network reshuffling, which includes straightening winding lines and changing grade separated transfers into cross-platform transfers, turned out to be a good measure to tackle the problems.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한토목학회en_US
dc.subjectnetwork reshufflingen_US
dc.subjectmode shareen_US
dc.subjectwinding linesen_US
dc.subjectaccessibilityen_US
dc.subjectlog-regressionen_US
dc.subject노선망 재조정en_US
dc.subject수송 분담률en_US
dc.subject굴곡도en_US
dc.subject접근성en_US
dc.subject로그 회귀분석en_US
dc.title서울시 도시철도 이용에 영향을 미치는 요소를 반영한 노선 조정 효과 분석en_US
dc.title.alternativeEvaluation of Network Reshuffling Alternatives Based on Key Factors Affecting the Mode Share of Seoul Metroen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal대한토목학회논문집-
dc.contributor.googleauthor조도형-
dc.contributor.googleauthor손기민-
dc.contributor.googleauthor김대현-
dc.contributor.googleauthor김익기-
dc.relation.code2012100412-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING-
dc.identifier.pidikkikim-
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
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