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애니메이션 리터러시, 향유의 전략화

Title
애니메이션 리터러시, 향유의 전략화
Other Titles
Animation Literacy, Mapping out Strategy for Enjoyment
Author
박기수
Keywords
애니메이션; 리터러시; 향유의 전략화; 픽사 애니메이션; 스토리텔링; 캐릭터; One Source Multi Use; 〈토이 스토리 Ⅰ〉; animation; literacy; eleborating strategy for enjoyment; Pixar animation; storytelling; character; One Source Multi Use; Toy Story Ⅰ
Issue Date
2006-11
Publisher
고려대학교 한국학연구소
Citation
한국학연구, v. 25, Page. 45 - 70
Abstract
이 글은 애니메이션 리터러시를 향유의 전략화라는 관점에서 탐구하기 위한 것이다. 이 글에서는 애니메이션의 장르적 변별성을 바탕으로, 향유의 다양한 특성을 충분히 고려해서, 문화콘텐츠적 관점의 창조적 생산을 위한 실천적 리터러시를 전제로 하였다. 스토리텔링 전략을 중심으로 향유의 전략화라는 관점에서 애니메이션 리터러시를 탐구하였다. 애니메이션의 대중성은 향유의 활성화 여부와 밀접한 상관을 갖기 때문에 기획 단계에서 향유를 활성화시킬 수 있는 요소를 전략적으로 배치하는 시도가 텍스트의 내재적 요소로 적극 반영되고 있는 ‘향유의 전략화’를 파악할 수 있었다. 향유의 전략화가 스토리텔링을 중심으로 이루어지기 때문에 스토리텔링에 대한 정치한 분석과 다양한 관점이 리터러시의 폭과 깊이를 결정함을 확인하였다. 여기서는 〈토이 스토리 Ⅰ〉을 중심으로 픽사 스토리텔링의 특성과 향유의 전략화 과정 그리고 리터러시 방안을 살펴보았다. 픽사 애니메이션 스토리텔링은 디즈니 애니메이션 스토리텔링 전략과 대타적 관계 속에서 파악할 수 있다. 픽사 애니메이션 스토리텔링의 특성은 1) 성장담을 근간으로 한다는 점, 2) 디즈니 이데올로기의 배타성을 희석시키면서도 건전한 가치를 지향한다는 점 등은 디즈니를 발전적으로 계승하고 있지만; 3) 소재적으로 보다 다양해졌고, 4) 캐릭터의 다수화와 다양화를 꾀하고 있으며, 5) 공간의 성격화를 탄력적으로 적용하고 있고, 6) 즐거움을 극대화하기 위한 탄력적 서사보다는 안정적인 3막 구조를 지향한다는 점 등으로 파악되었다. 상호텍스트성의 극대화와 향유를 지속시킬 수 있는 다양한 스토리텔링 전략이 내재화되고 있음도 리터러시에서 반드시 살펴야 할 부분임을 알 수 있었다. 애니메이션 리터러시를 위한 다양한 관점에서의 정치한 분석과 향유자 연구가 지속되어야 한다. This article is for researching animation literacy within the framework of enjoying strategically. Various characteristics of enjoyment is fully considered in this article, which is based on animation's typical distinctions. Therefore practical literacy is premised to produce creatively at the view of cultural contents. Animation literacy was researched to map out strategy for enjoyment, focused on story telling. Since popularity of animation is closely related with utilizing enjoyment, it is tried to arrange elements to utilize enjoyment, and reflect it in text as internal element. It can be called elaborating strategy for enjoyment. I confirmed that detailed analysis and various point of view can result in the width and depth of literacy, because strategy is elaborated, focused on the storytelling. The character of Pixar storytelling, process of elaborating strategy for enjoyment, and method for literacy were researched in this article focused on the animation 〈Toy Story I〉. The strategy of Pixar animation storytelling can be researched as opposed to one of Disney animation storytelling. The character of Pixar animation storytelling is 1) based on story of growth, 2) aiming at the healthy worth while weakening Disney ideology's exclusivism, which is succeeding to Disney successfully. 3) picking more various material, 4) trying numerous and various character, 5) adapting the characteristic of place flexibly, 6) moving toward stable 3 acts not flexible narrative to maximize enjoyment. In addition it has strategy of various storytelling to maximize interaction and last time of enjoyment, which should be researched in literacy. Animation literacy should be analyzed in detail and the people enjoying contents is to be researched consistently at the various point of view.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01353947&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/108768
ISSN
1225-195X
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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