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남대문시장의 안내·유도사인에 관한 연구

Title
남대문시장의 안내·유도사인에 관한 연구
Other Titles
A study on the signage of Namdaemun market
Author
송민정
Keywords
사인; 사인시스템; 남대문; 시장; Sign; Signsystem; Namdeamoon; Market
Issue Date
2006-05
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 7, No. 2, Page. 231-241
Abstract
급성장하고 있는 도시 환경 속에서의 시장은 현대화, 대형화 흐름에 맞춰 변화해 왔고, 편리하고 정확한 서비스로 우리 생활을 더욱 편하게 해주고 있다. 또한 대형 할인마트뿐 아니라 재래시장들도 현대화 되고, 환경이 개선되면서 단순히 생필품을 파는 시장이 아닌 문화를 향유하는 문화공간의 모습으로 탈바꿈 하고 있다. 하지만 아직도 오래된 모습으로 정비되지 않아 불편함을 주는 시장들이 있고, 대표적인 시장으로 남대문시장을 꼽을 수 있다. 남대문시장은 관광특구로 지정되어 있어 외국인 관광객이 많이 방문하고, 그 인지도도 높아져 관광코스화 되어 가고 있음에도 현란한 광고물들과 찾아보기 힘든 사인들, 훼손되고 잘못된 사인 등으로 인해 방문객과 관광객들은 혼란스러워 할 뿐 아니라 정확한 정보를 얻지 못해 시간을 낭비해야 하는 일도 부지기수다. 남대문 시장을 한눈에 볼 수 있는 사인은어디에서도 찾아보기 힘들며, 유도사인은 각종 현수막, 파라솔, 광고물 등에 가려져 사인의 본래의 성격을 잃어 가고 있다. 따라서 남대문시장이 한국의 대표 재래시장으로 기억되게 하기위해서는 시장의 환경미화는 물론이며 시장을 찾는 방문객과 관광객이 쉽게 정보를 얻을 수 있는 사인의 정비가 필요하다.이러한 문제에 대한 해결책으로 남대문을 찾는 방문객과 관광객의 입장에서 정보를 쉽게 얻을 수 있도록 정보전달의 요소를 개선하여 추가하여야 하며 시장의 여러 가지 환경적 요소를 감안하여 사인을 도안하고 설치하여야 할 것이다.사인은 형식상의 설치물이 아닌 정보를 전달하고 시장 환경의 구조를 사람들에게 알기 쉽게 전달하고 질서 있는 정보를 제공하는 매체가 되어야 한다. As the city environment has been modernized and served convenience , market has also been transformed into the modernized complex giving cultural enjoyment as well as trading basic comforts. But Namdaemun market in Seoul is one of the places where still remain its old version.The Namdaemun market, as one of the special tourism zones of Seoul, has many foreign visitors. Though, too many immethodical and disfigured signs around the Namdeamun market area obstruct them to get correct information for their tour, which can directly influence the impression of the nation.There isn’t any map or information bulletin board showing the whole area, and that small guidance signs installed in several places have been lost its original intention, covered by various placards, parasols and all sorts of commercial sign. Therefore for keeping the Namdeamun market keeps itself as the representative must-visiting site in korea, it is very urgently necessary to readjust the whole sign system of the Namdaemun market area. The readjusted sign should be designed and installed as a result of considering each environmental problems of the market on the tourist’s view point. The sign system should be a methodical medium of the informative communication not an installment for mere form’s.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2544504https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107919
ISSN
1598-8635
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