829 0

교육격차 실증연구의 체계적 분석

Title
교육격차 실증연구의 체계적 분석
Author
박주호
Keywords
교육격차; 학업성취; 가정의 사회경제적 배경; 거주지 차이; educational gap; academic achievement; students’ SES; difference of residential area
Issue Date
2019-03
Publisher
중앙대학교 한국교육문제연구소
Citation
한국교육문제연구, v. 37, NO 1, Page. 213-238
Abstract
본 연구는 2000년대 이후 현재까지 전문학술지에 의해 논의된 인지적 측면, 즉 학업성취 면에서 교육격차 실증연구를 종합분석 하였다. 본 연구의 분석대상은 전문학술지검색 사이트 학술연구정보서비스(RISS)를 통해서 검색 및 선별한 총 46편의 교육격차 실증 연구논문 이었다. 자료 분석 결과에 따르면, 첫째, 교육격차는 학술지를 준거로 8개 세부 교육학 전공분야에 의해 접근되었고, 그 중 다문화 및 교육사회학(11편)과 일반교육학(15편) 분야 학술지에 의해 주도적으로 논의되어 왔었다. 둘째, 교육격차는 사교육 참여, 가정의 사회경제적 지위, 거주 지역, 부모의 자녀교육 관심과 관여, 학교특성 등 8가지 원인에 의해 발생되고 있음을 보여주었다. 셋째, 교육격차의 가장 결정적 원인은 가정의 사회경제적 배경이고, 지역 간 야기된 교육격차 경우도 가정의 사회경제적 배경이 주원인으로 작용해서 생겨났으며, 초중등학교 때 보다는 고등학교시기에 우수학생이 도시로 이동함으로 인해서 주로 그 격차가 뚜렷하게 발생하였다. 넷째, 전반적으로 교육격차에 학교특성 차이에 의한 효과는 미약 하지만, 구체적으로 학교의 교육풍토나 사회적 자본 차이가 가정의 사회경제적 배경에 의한 교육격차를 감소하는데 어느 정도 기여하고 있다는 사실이다. The purpose of this study was to comprehensively and systematically examine the educational gap through an empirical research study, which was published from 2000 to 2018. Over fifty articles in the study empirically dealt with educational gaps which have been searched from RISS of KERIS. The data was analyzed by applying a systemic analysis method. According to the results of the study, first of all, the current educational gap in our country has been discussed and reported in eight academic fields. In order to measure educational gaps, academic achievement was assessed and analyzed by the related studies. Secondly, the root cause of educational gaps consist of eight factors such as participation time in private tutoring, student’s home SES, different geographical areas, parents’ educational expectation and involvement, and school characteristics. Third, students’ SES played a critical role contributing to their educational gap. In addition, the educational gap among geographical areas also stemmed mainly from students’ SES. The educational gap in different geographical areas appeared markedly when the high achieving students move to schools in metro areas during their high school years. Fourth, the effect of school characteristics on the educational gap was overall trivial, but a school’s educational environment and socioeconomic level has contributed to reduce the educational gap more than the students’ SES. The implication of the study provides a better understanding about the degree of the current educational gap and future research agenda for educational policy makers and researchers.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07996617&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107640
ISSN
1598-8317
DOI
10.22327/kei.2019.37.1.213
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE