110 0

대학생의 스포츠 중계 진행자 특성 인식이 시청의도에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구 - 의사(擬似)인간관계의 매개효과를 중심으로

Title
대학생의 스포츠 중계 진행자 특성 인식이 시청의도에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구 - 의사(擬似)인간관계의 매개효과를 중심으로
Other Titles
Exploratory Study on the Effect of Sportscasters' Characteristics on the Viewing Intention of Audience : Focused on the Mediating Effect of Parasocial Interaction
Author
김재범
Keywords
스포츠 중계 진행자; 의사인간관계; 시청의도; 스포츠 이벤트 방송; sportscaster; parasocial interaction; viewing intent; sports event broad-casting
Issue Date
2007-12
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 51, No. 6, Page. 91 - 110
Abstract
이 연구에서는 월드컵, 올림픽 등과 같은 국제적 이벤트 중계에서 방송사간의 시청률 경쟁에 가장 핵심적이라 할 수 있는 스포츠 중계 진행자의 역할에 대해서 살펴보고자 하였다. 구체적으로, 스포츠 중계 진행자의 다양한 특성이 의사인간관계 및 시청의도에 미치는 직접 효과와 의사인간관계의 매개를 통해 시청 의도에 영향을 미치는 간접 효과를 살펴보고자 하였다. 스포츠 중계 진행자의 특성 중에서 외모, 개인적 호소력, 전문가적 속성 등이 의사인간관계의 유의미한 선행변인인 것으로 나타났으며, 시청의도에는 목소리 및 말하는 방식, 전문가적 속성이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 스포츠 중계 진행자와의 의사인간 관계는 그들이 등장하는 채널을 통한 시청의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 이론적 차원에서 스포츠 중계 진행자를 통한 커뮤니케이션 과정을 설명 하였다는 점에서 의의를 가진다고 할 것이다. 또한, 실무적 차원에서는 스포츠 중계 진행자의 다양한 특성을 종합적으로 고려해서 시청자와의 의사인간관계를 형성할 수 있도록 하는 것이 시청률 경쟁에서 한발 앞서 나갈 수 있다는 사실을 확인하였다는 점에서 의의를 가진다고 할 것이다. This study aims to explore the role of sportscasters who plays a key role in gaining a larger audience share of the international sports events, such as the World Cup and the Olympics. Especially, the hypothesized model in this study is to examine (1) the direct effect of the sportscasters' characteristics on parasocial interaction and the viewing intention of audience, and (2) the indirect effect of those on the viewing intention of audience by mediating of parasocial interaction. Among the characteristics of sportscasters, three construct(appearance, personal appeal, and professional attributes) were turned out to be statistically significant antecedent variables in the parasocial interaction. Two construct(voice & speech, professional attributes) were statistically significant effect on the viewing intention of audience. Parasocial interaction with sportscasters had a significant influence on the viewing intention of audience. It is of importance in that this study can theoretically explain communication process between sportscasters and audience. In practice, this study reveals that par-asocial interaction with sportscasters plays a important role in gaining a larger audience share.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE00955825&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107440
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE