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리조트 직원의 심리적 주인의식 및 지역 애착도 형성에 관한 경험적 연구

Title
리조트 직원의 심리적 주인의식 및 지역 애착도 형성에 관한 경험적 연구
Other Titles
An empirical study on resort employees’ psychological ownership and community attachment
Author
현성협
Keywords
심리적 주인의식; 조직 적합도; 지각된 혜택; 조직 사회화; 상대적 박탈감; 업무 과부하; 성차별; 지역 애착도; Psychological ownership; Organizational fit; Perceived benefit; Organizational socialization; Relative deprivation; Work overload; Gender discrimination; Community attachment
Issue Date
2019-02
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, v. 28, NO. 2, Page. 1-18
Abstract
본 연구는 리조트 종사원을 대상으로 조직구성원의 심리적 주인의식의 선행 및 후행 변수에 대해 연구하였다. 설문 조사 결과, 총 200부의 설문지가 취합되었으며 신뢰성을 저해한 13부를 제외하고 총 187부의 설문지를 SPSS Statistics 21.0 프로그램을 통해 다중회귀분석을 시행하였다. 또한 본 연구는 선행 연구를 바탕으로 이론적 관점에서 리조트 기업 내 심리적 주인의식에 영향을 미치는 여섯 가지 이론적 요인들(조직적합도, 지각된 혜택, 조직사회화, 상대적 박탈감, 업무 과부하, 성차별)이 지역 애착도에 어떠한 영향이 있는지에 대해 분석하였다. 분석결과, 조직적합도, 지각된 혜택, 성차별이 심리적 주인의식에 영향을 미친다는 가설 1, 가설 2, 가설 6 이 채택되었다. 또한 심리적 주인의식이 지역 애착도에 영향을 미친다는 가설 7도 채택되었다. 그러나 조직사회화, 상대적 박탈감, 업무과부하 심리적 주인의식에 영향을 미친다는 가설 3, 가설4, 가설 5는 기각되었다. 또한 자기 효능감, 정치적 기술, 사회적 상호작용은 심리적 주인의식과 지역 애착도에 조절효과 역할을 한다는 가설 7a, 가설 7b, 가설 7c는 통계적으로 유의하지 않았으므로 모두 기각되었다. 본 연구는 실무적 관점에서 리조트 기업의 효율적 경영 관리를 위해 회사와 조직 구성원들 간에 내부적인 소통을 증진시킬 수 있는 인사 관리 프로그램 방안에 시사점을 제공하고자 한다. The purpose of this research to study the leading and lagging variables of psychological ownership of resort employees. As a result of the survey, a total of 200 questionnaires were collected. After excluding thirteen unreliable responses, a total of 187 questionnaires were subjected to multiple regression analysis through the SPSS Statistics 21.0 program. In addition, based on previous research, this study theoretically analyzed how the six factors (organizational fit, perceived benefit, organizational socialization, relative deprivation, work overload, gender discrimination) affect psychological ownership and community attachment. As a result, hypotheses 1, 2, 6, that hypothesized organizational fit, perceived benefit, and gender discrimination influence psychological ownership were adopted. Also, hypothesis 7 that hypothesized psychological ownership affects community attachment was adopted. However, hypothesis 3, 4, 5, which suggested that organizational socialization, relative deprivation, and work overload affect psychological ownership, were dismissed. Hypothesis 7a, 7b, 7c suggesting that the self-efficacy, political skill, and social interaction play a moderating role on the relationship between psychological ownership and community attachment were all dismissed because they were not statistically significant. The purpose of this study from a practical point of view is to provide implications for personnel management programs that aim to improve the internal communication between the company and the organization members in terms of business management of resort enterprises.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07619346&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107409
ISSN
1226-8747
DOI
10.24992/KJHT.2019.02.28.02.01.
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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