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생명보험산업에 대한 BSC 성과지표들의 상충관계분석

Title
생명보험산업에 대한 BSC 성과지표들의 상충관계분석
Other Titles
An Analysis of Tradeoff Relationships between Balanced Scorecard Performance Metrics on Life Insurance Industry
Author
이성욱
Keywords
균형성과표; 효율성; Balanced Scorecard; BSC; Efficiency; DEA
Issue Date
2007-06
Publisher
한국리스크관리학회
Citation
리스크관리연구, v. 18, No. 1, Page. 109-147
Abstract
본 연구는 최근에 널리 사용되는 성과지표인 BSC(Balanced Scorecard)지표와 기업간 비교를 할 때 사용되는 DEA(Data Envelopment Analysis)를 결합하여 어느 기업들이 상대적으로 다른 기업에 비해 BSC관점 성과가 효율적으로 이루어졌는지 비교할 수 있는 방법을 제시하며, 이 때 발생할 수 있는 상충관계를 검증하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 생명보험산업을 대상으로 먼저 개별기업들의 BSC 성과산출물들의 효율성을 측정하고 산출물로 들어가는 BSC관점의 성과관점의 수가 변할 때의 효율성을 DEA모형 중 BCC 산출지향 모델로써 측정하였다. 그 다음 효율성측정치의 분포를 비교하기 위해 콜모고로프-스머노프 검정을 실시하였다. 분석 결과 상충관계가 없는 경우와 있는 경우 기업들의 효율성 측정치가 다른 것으로 표본기간 전체에 걸쳐 나타났다. 또한 어떤 BSC관점에서 효율성 측정치의 차이가 나타나는지 연도별로 검증한 결과 ① 재무관점과 고객관점, ② 재무관점과 학습 및 성장관점, ③ 고객관점과 학습 및 성장관점, ④ 고객관점과 내부프로세스 관점, ⑤ 내부프로세스관점과 학습 및 성장관점 등에서 상충관계가 있는 것으로 나타났다. 반면에, 재무관점과 내부프로세스관점 간에는 모든 표본기간 동안 상충관계를 검증할 수 없었다. 이러한 결과는 개별 기업들의 성과를 평가함에 있어서 재무관점 성과뿐 아니라 상충관계가 있는 다른 BSC관점들의 성과도 함께 고려하여야 한다는 것을 의미한다. The purpose of this study is to propose the way of figuring out whether a company performs relatively better than the others and to find tradeoff relationships between BSC performance metrics using the DEA. BSC performance metrics are composed of four metrics. So, when the number of the output measures is different, firms would have different efficiency measures. Different results represent tradeoff relationships between four BSC metrics. For verification, using a DEA authors first measure the efficiency of individual firms by changing the number of BSC performance metrics. Then the efficiency measures are compared using kolmogorov-smirnov two sample test. The result shows that efficiency measures of the firms were not the same between the cases with and without tradeoff relationships over the entire sample period. More specifically, tradeoff relationships exist between the financial perspective and the customers perspective, the financial perspective and the learning & growth perspective, the customers perspective and the learning & growth perspective, the customers perspective and the internal process perspective, and the internal process perspective and the learning & growth perspective. On the other hand, the tradeoff relationship does not exist between the financial perspective and the internal process perspective. This result indicates that managers should consider other BSC performance metrics in addition to the financial performance in evaluating the performance of individual companies.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2658992https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/106582
ISSN
1229-103x
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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