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말콤볼드리지 품질성과 지표의 BSC 적용가능성에 대한 실증연구

Title
말콤볼드리지 품질성과 지표의 BSC 적용가능성에 대한 실증연구
Other Titles
A Connective Study between Balanced Score Card Components and Business Performance to Apply Quality Management
Author
이성욱
Keywords
말콤볼드리지상; BSC; 확인적 요인분석; 경로분석; Malcom Baldrige National Quality Award; Balanced Scorecard; Confirmatory Factor Analysis; Path Analysis
Issue Date
2007-06
Publisher
한국관리회계학회
Citation
관리회계연구, v. 7, No. 1, Page. 45 - 70
Abstract
본 연구에서는 MB상의 품질경영 요인들이 BSC와 같이 각 관점 간 구조적 관계가 있는지를 검증함으로써 품질경영 요인의 전략적 관리를 통하여 품질경쟁력 제고에 이바지 하는데 목적이 있다. MB상의 지표를 이용하여 설문자료를 수집 한 후 탐색적 요인분석으로 타당도와 신뢰성이 확보된 측정지표를 BSC 4가지 관점의 체계와 같이 재분류 할 수 있는지 검증하기 위하여 확인적 요인분석으로 개념 타당도를 검증하였고, 검증된 이들 항목에 대해서 경로분석을 통하여 구조적으로 BSC와 같은 체계를 가지고 있는지 확인하였다. 그 결과 MB상의 측정지표인 리더십, 전략계획, 정보와 분석 및 인적자원관리 항목은 BSC의 학습 및 성장관점으로, 고객 및 시장 중시는 고객 관점으로, 프로세스관리는 내부프로세스 관점으로, 사업성과는 재무관점으로 재분류하였다. 경로분석 결과 BSC 관점의 구조적 관계를 연구한 선행연구와 같이 BSC 4가지 관점에서는 다른 연구들과 유사한 인과관계를 가지고 있었다. 학습 및 성장관점 항목 중 전략계획 및 인적자원관리는 내부프로세스 및 고객관점에 직접적인 영향을 미치고, 재무적 관점에는 간접적인 영향을 미친다. 내부프로세스관점은 고객관점에 직접적으로 영향을 미치고, 재무적 관점에는 직ㆍ간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 고객관점은 재무적 관점에 직접영향을 미친다. 이러한 분석결과는 MB상의 요인들이 BSC 연구에서와 같은 구조적 관계를 가지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 품질경영 지표간의 구조적 관계를 잘 이해하고, 이를 보다 체계적으로 관리한다면 향후 품질 경쟁력 제고에 크게 도움이 될 것으로 보인다. The purpose of this Study tests structural relationships between BSC perspectives, using quality management index about Malcom Baldrige National Quality Award. Confirming the construct validity and reliability used factor analysis, data arranged to BSC perspectives by performing confirmatory factor analysis. And then, path analysis is accomplished by the data to know having structural relation like the BSC. The results of this study represents Malcom Baldrige National Quality Award index could consist of the four BSC perspectives that is the learning and growth, internal business process, customer, and financial. The result of the path analysis is following; the learning and growth directly has the most effect on the internal business process. Also, the internal business process directly or indirectly has an effect on the customer and business performance. Lastly, the customer significantly has an effect on business performance. This result supports a conclusion that MBNQA factors have the structural relationships like the BSC perspectives and the factors could be systematically improved by the activity of the firms.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01167652&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/106580
ISSN
1598-978X
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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