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경량화 알루미늄-GFRP 혼성사각관 보의 굽힘성능 및 붕괴 메커니즘

Title
경량화 알루미늄-GFRP 혼성사각관 보의 굽힘성능 및 붕괴 메커니즘
Other Titles
Bending Performances and Collapse Mechanisms of Light-weight Aluminum-GFRP Hybrid Square Tube Beams
Author
최낙삼
Keywords
알루미늄-복합재료 혼성 사각관; Aluminum-composite Hybrid Square Tube Beam; 굽힘붕괴기구; Bending Collapse Mechanisms; 적층두께; Layup Thickness; 적층각; Ply Orientation; 에너지 흡수능력; Energy Absorption Capacity; 접착필름삽입; Adhesive Film Insertion
Issue Date
2007-06
Publisher
한국복합재료학회
Citation
Composites Research, v. 20, No. 3, Page. 8-16
Abstract
자동차 충돌이나 전복사고에 있어서 부재들의 변형은 축방향 압축붕괴와 함께 굽힘붕괴가 혼합된 변형양상을 보여주고 있 으며, 자동차에 사용되는 대부분의 박벽관 부재는 굽힘붕괴가 주된 붕괴형태로 나타나고 있다. 하지만 혼성 사각관의 굽힘붕 괴에 대한 연구는 축방향 붕괴의 연구에 비해 많이 부족한 현실이다. 본 논문에서는 알루미늄-복합재료 혼성 사각관의 굽힘 붕괴 거동 및 에너지 흡수 특성을 실험적 방법으로 연구하여 경량화 구조부재로서의 적용가능성을 조사하였다. 접착필름 삽 입형 경화법으로 제작된 알루미늄-복합재료 혼성 사각관 보에 대해 복합 재료 층의 적층두께와 적층 각에 따른 굽힘 성능을 평가하였다. 본 혼성 사각관 보는 복합재료 만으로 구성된 사각관 보에서 발생할 수 있는 불안정한 붕괴모드를 안정적인 붕 괴로 전환시키면서, 단순 알루미늄 사각관에 비해 에너지 흡수 능력이 향상되었고, 특히 [0°/90°]s를 적층한 혼성 사각관의 경 우 벽두께 1mm인 알루미늄 사각관 시험편과 비교하여 흡수에너지가 1.78배 증가하였고 단위무게당 흡수에너지는 1.29배로 증가함을 보였다. Bending collapse of light-weight square tubes used for vehicle structure components is a dominant failure mode in oblique collision and rollover of vehicles. In this paper bending performances of aluminum-GFRP hybrid tube beams were evaluated in relation with bending deformation behavior and energy absorption characteristics. Aluminum/GFRP hybrid tube beams fabricated by inserting adhesive film between prepreg and metal layer were used in the bending test. Failure mechanisms of hybrid tubes under a bending load were experimentally investigated to analyze the bending performance as a function of ply orientation and composite layer thickness. Ultimate bending moments and energy absorption capacity of hybrid tube beams were obtained from the measured load-displacement curves. It was found that aluminum/GFRP hybrid tubes could be converted to rather stable collapse mode showing excellent energy absorption capacity in comparison to the pure aluminum tube beams. In particular, the hybrid tube beam with [0°/90°]s composite layer showed a large improvement by about 78% in energy absorption capacity and by 29% in specific energy absorption.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2622789https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/106572
ISSN
2288-2103
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