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SNS 온라인 리뷰를 활용한 TV프로그램 품질평가 연구

Title
SNS 온라인 리뷰를 활용한 TV프로그램 품질평가 연구
Other Titles
Qualitative Evaluation of TV Programs Based On SNS Online Reviews
Author
고민삼
Keywords
TV프로그램 품질평가; 소셜TV; 온라인 리뷰; 평가지수; TVA; Qualitative evaluation; TV programs; Social TV; Online review; SNS
Issue Date
2015-04
Publisher
한국방송학회
Citation
방송통신연구, No. 90, Page. 42-73
Abstract
TV프로그램에서 시청률은 단순히 그 프로그램의 양적인 차원에서 시청자 규모를 의미하는 것이며, 그 프로그램의 질이나 시청자의 만족도를 제시해 주는 것은 아니다. 즉, 시청률이 높다고 해서 그 프로그램이 반드시 좋은 프로그램은 아니다. 이에, 주요 방송사와 정부에서는 질적인 차원에서 평가할 수 있는 TV프로그램 품질평가 지표를 개발하였지만, 주로 프로그램 종영 후 상당한 기간 경과 후의 대규모 설문조사로 이루어지고 있어, 많은 시간과 비용이 소요되나 평가의 정확도에는 근원적인 제약이 있다. 이에 본 연구에서는, 시청자들이 온라인 리뷰로 남기는 의견이나 감정을 수시로 수집하여 TV프로그램의 품질을 평가하는 방법을 제시하고자 한다. 본 연구의 TV프로그램 품질평가 모형을 개발하기 위해, 정보통 신정책연구원에서 개발한 KI지수(KCC Index)를 활용하였다. 분석 대상 프로그램은 드라마, 예능, 시사교양, 각 3편씩 총 18편 지상파 프로그램으로 선정하였다. 우선, 온라인 리뷰에서 프로그램 만족도 및 우수성과 관련된 표현(형태소 단위)들을 찾아내기 위해, 개방형 설문조사를 실시하였다. 그리고 해당 프로그램의 트위터(Twitter) 트윗과 다음(Daum.com) 게시판 댓글 데이터를 수집하여, 개방형 설문조사로 수집된 표현들과 매칭, 온라인 리뷰에 해당하는 15개의 변수를 추출하였다. 그 다음, 설문조사를 통해 측정한 KI점수를 종속변수로 하여 회귀식을 도출, 최종 TV프로그램 품질평가 모형인 TVA(TV programs Value Assessment)를 개발하였다. 또한, 본 TVA모형을 검증하기 위해, 25편의 지상파 프로그램을 선정, TVA지수와 KI지수를 비교해 보았다. 그 결과, TVA지수와 KI지수 간 상관관계는 통계적으로 유의미하게 나타나 TV프로그램의 품질 측정에 활용 가능함을 증명하였다. 즉, 온라인 리뷰 데이터로 개발된 TVA모형은 기존 품질평가를 보완해 줄 수 있으며, 더 많은 표본 집단을 이용하여, 실시간에 가깝게 측정할 수 있기에, 광고 관련 사업자의 광고 전략이나 방송국의 방송 편성에 있어서 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다. As the multi-channel and multi-media environment has been created with convergence of broadcasting and telecommunications, a competitive media market composition has been forming. In such environment, quantitative measurement of TV viewership through the existing audience panel ratings is not enough for analysis of the TV programs or advertising effect. Thus, while measuring the qualitative value of TV programs has become more important, the qualitative value of TV programs is currently measured through a time-consuming, costly year-end survey. As the audience’s way of watching TV programs has changed from off-line only to diversified (including PC, tablet, and smartphone viewing) with Social Networking Service(SNS). TV program evaluation methods using online audience reviews have been proposed in the academic world and industrial world However, previous studies have limitations of just measuring the number of simple online reviews. Therefore, this study develops and verifies a new method to measure the qualitative value of TV programs rapidly by collecting viewers’ opinion and emotions through their postings on SNS and bulletin boards. TV program qualitative value assessment index through online reviews created through this was named as TVA (TV programs Value Assessment). As it has systematically and scientifically approached the development of a measurement model, it provides academic and practical implications. If the method to measure the qualitative value of TV programs can be complementarily utilized along with the existing audience rating survey, it would be helpful to accurately evaluate the effect of the advertising gimmick or programming of broadcasting stations.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06270202https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/105995
ISSN
2288-3134
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