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인지적 어포던스 속성에 따른 개인화 컨텐츠의 시각화 방안 연구

Title
인지적 어포던스 속성에 따른 개인화 컨텐츠의 시각화 방안 연구
Other Titles
A Study on Measures for the Visualization of Personalized Content According to the Characteristics of Cognitive Affordance
Author
김성훈
Keywords
개인화 컨텐츠; 인지적 어포던스; 시각화; Personalized Content; Cognitive Affordance; Visualization
Issue Date
2018-10
Publisher
한국커뮤니케이션디자인협회
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v. 65, Page. 95-106
Abstract
네트워크의 확장과 모바일 중심의 커뮤니케이션 환경으로의 변화는 언제어디서나 대량의 정보를 빠르게 소비할 수 있는 환경을 제공해주고 있다. 과잉 정보 속에서 사용자들은 원하는 정보를 빠르게 얻을 수 있는 서비스를 필요로 하게 되었고 이에 따라 정보를 모아 구분하여 각 사용자에게 적합한 정보를 제공할 수 있는 큐레이션 서비스가 중요해졌다. 본 연구는 큐레이션 서비스를 통해 사용자에게 제공되는 개인화 컨텐츠의 발전 방안에 관한 연구로, 필터링 된 정보를 제공하는 개인화 컨텐츠의 특성에 인지를 중심으로 사용자의 행동을 예측할 수 있는 인지적 어포던스의 개념을 적용하고자 하였다. 연구를 위한 방법으로 1차적으로 이론적 고찰을 통해 각 용어에 대한 개념 및 특징을 살펴보고 개인화 컨텐츠 단계에 따른 어포던스의 시각화 속성을 크게 시각적 인지와 기능적 인지로 도출하였으며, 도출된 요소를 사례에 적용하여 실증적인 전문가 인터뷰를 통해 분석하고자 하였다. 분석 결과 개인화 컨텐츠 단계 중 필터링 검색과 필터링 결과 단계에는 시각적 인지 작용이 크게 나타났으며, 데이터 필터링 단계와 서비스 단계에는 기능적 인지작용이 크게 나타나는 차이점을 확인할 수 있었다. 이를 통해 미래 빅데이터를 통한 컨텐츠 환경에서 사용자의 인지와 이해를 중심으로 한 개인화 컨텐츠의 중요성과 그에 적합한 시각화 방안의 연구 방향성을 제안하고자 한다. The expansion of networks and changes to the mobile-centric communication environment provide an environment that users can consume large amounts of information at any time and from anywhere. In the deluge of information, users inevitably came to need services that can get their desired information quickly, and accordingly, curation services that can collect and divide information and then provide information appropriate for each user have become an important issue. This study is about how to develop personalized content provided to users through curation services, and the purpose of the study is to apply the concept of cognitive affordance that can predict users’ behaviors based on cognition to the characteristics of personalized content that provides filtered information. As methods for research, it has examined the concepts and features of each terminology first through theoretical considerations and derived the visualization characteristics of affordance depending on each stage of personalized content largely by visual cognition and functional cognition, and finally, it has applied the derived elements to the cases and then analyzed them through interviews with experts in the field. As a result of the analysis, it could be confirmed that there were differences among the stages of the personalized content that the effect of visual cognition was significant in the stages of the filtering search and research, and on the other hand, the effect of functional cognition was significant in the data filtering and service stages. In this paper, it aims at proposing the importance of personalized content, based on users’ awareness and understanding in a content environment with big data in the future, and the direction for the study of appropriate visualization methods accordingly.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3650105https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/105733
ISSN
1976-1562
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