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영어 과업중심대화에서의 힘과 반대표현

Title
영어 과업중심대화에서의 힘과 반대표현
Other Titles
Power and Disagreement Expressions in English Task-Based Conversation
Author
김명희
Keywords
Disagreement; Power; Distance; English; Task-based Conversation; 반대; 힘; 거리; 영어; 과업중심대화
Issue Date
2018-06
Publisher
아시아문화학술원
Citation
인문사회 21, v. 9, No. 3, Page. 101-113
Abstract
본 연구는 동등 혹은 상이한 지위의 미국인 화자들이 과업중심대화에서 발화한 반대표현을 살펴본다. 같은 자료를 사용한 Kim(2017)은 한국과 미국인 화자 모두 [학생-학생]쌍이 [교사-학생]쌍보다 반대 표현을 더 많이 사용하고 더 강한 표현을 사용한다고 하였다. 미국이 비교적 평등한 문화임을 고려하여(Hofstede, 1980), 본 연구에서는 힘이 미국인의 반대표현에 미치는 영향을 구체적으로 살펴보고자 한다. 자료는 20쌍의 여성화자가 15개의 그림을 연결하는 과업을 수행한 것이며, 10쌍은 [T-S]쌍, 나머지는 [S-S]쌍이었다. 결과를 보면, 두 그룹 모두 약화된 긍정문의 반대표현이 가장 많았으며, 의문문이 그 뒤를 이었다. 하지만, 의문문의 사용에 있어 [S-S]쌍은 상대방의 주장에 이의제기하는 설명의문문을 선호한 반면, [T-S]쌍은 판정의문문을 사용하여 약화된 반대를 하는 경향이 있었다. 또한, [S-S]쌍은 no, wait, 강조문, 주목끌기 등의 직접적인 표현을 선호한 반면, [T-S]쌍은 약화 혹은 자기겸양의 표현을 선호하였다. 이러한 결과는 미국인 화자들도 청자와의 관계에 민감하다는 것을 보여준다. This paper examines the expressions of disagreement in task-based conversations between American English speakers of equal or unequal status. Kim (2017), based on the same data set, found that in both Korean and American groups, the [S-S] pairs produced more disagreements and used more strengthened expressions than the [T-S] pairs. Considering that the United States is an egalitarian culture (Hofstede, 1980), this study explores in more detail how power affects the way American speakers disagree with each other. The data consist of 20 English pairs interacting with each other while arranging a series of 15 pictures. Half of them were [T-S] pairs and the other half were [S-S] pairs. The results show that the most common form of disagreement was mitigated declaratives in both groups, followed by interrogatives. However, the [S-S] pairs preferred to use wh-questions, mostly to challenge the prior claim by the addressee whereas the [T-S] pairs were likely to use mitigating yes-no question repeats as an indirect way of disagreement. Also, the [S-S] pairs had a tendency to use strong expressions, such as no, wait, emphatic and attention-getting expressions whereas the [T-S] pairs used more mitigating or self-deprecating devices. These results suggest that American speakers are sensitive to the relationship with the interlocutors.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3616490https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/105516
DOI
10.22143/HSS21.9.3.9
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COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ENGLISH LANGUAGE & CULTURE(영미언어·문화학과) > Articles
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