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소셜미디어와 뉴스 인식: 인지된 네트워크 구조가 뉴스 신뢰도와 공유의도에 미치는 영향

Title
소셜미디어와 뉴스 인식: 인지된 네트워크 구조가 뉴스 신뢰도와 공유의도에 미치는 영향
Other Titles
Social Media and News Perception: The Influence of Cognitive Social Networks on News Credibility
Author
손동영
Keywords
소셜미디어; 뉴스 신뢰도; 뉴스 공유의도; 인지 소셜 네트워크; 사회적 불안; social media; news credibility; intention to share; cognitive social network; social anxiety
Issue Date
2017-01
Publisher
한국방송학회
Citation
한국방송학보, v. 31, no. 1, page. 184-219
Abstract
이 연구는 소셜미디어 환경에서 접하는 뉴스에 대해 개인들이 갖는 신뢰 정도와 공유의도에 영향을 미치는 요인들 중 스스로가 속한 국지적 네트워크(local network)의 구조에 대한 주관적 인식을 나타내는 ‘인지 네트워크(cognitive or perceived network)’의 역할에 주목한다. 먼저 스스로가 네트워크의 중심에 위치한다고 인지하는 정도인 인지 네트워크 중심성(centrality)과 네트워크 구성원들 간의 성향 동질성(preferential homophily)이 소셜미디어를 통해 접하는 뉴스를 신뢰하는 정도에 정적(+) 영향을 갖는 반면, 인구사회학적 특성(e.g., 연령, 성별)인 배경 동질성(sociodemographic homophily)은 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더 나아가 소셜미디어 환경에서 뉴스 공유의도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과, 뉴스에 대한 신뢰도, 인지 네트워크 중심성과 성향 동질성이 높을수록 공유의도가 증가하는 것으로 나타난 반면, 배경 동질성이 높을 수록 공유의도가 감소하는 것으로 나타났다. 특히 네트워크 중심성이 높아질수록 공유의도가 점차 증가하나, 중심성이 일정 정도를 넘어서면 오히려 감소하는 패턴을 보였다. 이러한 연구결과는 사람들이 소셜미디어 환경에서 뉴스를 평가하고 공유하는 행위가 개인 심리적 특성뿐만 아니라 국지적 네트워크 환경에 따라서도 달라질 수 있음을 의미한다.This study is an attempt to examine the effects individuals’ cognitive or perceived network, in addition to users’ psychological characteristics, have on the perceived credibility and sharing intention of news in social media. Cognitive social network refers to one’s subjective perceptions about the structure of local network in which s/he is embedded. First, perceived news credibility was found to increase as an individual’s anxiety about his or her current situation increased. However, when the level of social anxiety reached a midpoint, the degree of news credibility began to decline, revealing an inverted-U pattern. Of the variables for cognitive social network, centrality and preferential homophily had a positive effect, while demographic homophily had a negative effect. Furthermore, news sharing intention in social media was found to be positively associated with perceived news credibility, cognitive network centrality, and preferential homophily increased, while negatively associated with demographic homophily. In particular, intention to share increased as network centrality increased up to a certain point, after which the sharing intention began to decline. These results show that individuals’ news evaluation and sharing likelihood vary depending on their subjective perception of the local network structures as well as psychological traits.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002195653https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/105144
ISSN
1229-0254
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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