201 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author안용한-
dc.date.accessioned2019-05-20T06:01:10Z-
dc.date.available2019-05-20T06:01:10Z-
dc.date.issued2008-09-
dc.identifier.citation공학교육연구, v. 11, No. 3, Page. 70-77en_US
dc.identifier.issn1738-6454-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026267956-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104848-
dc.description.abstractThis study investigates the level of the construction student's familiarity and interest in sustainability, their attitude toward sustainability, and the factors for bringing student's attitude toward sustainability. To accomplish the main objectives, this study employes a survey instrument created and developed by the authors. This is a descriptive and correlation study using responses from construction students at the Building Construction department at Virginia Polytechnic Institute and State University in Virginia. The results of descriptive statistics and multiple regression using SPSS version 16 present the following findings. Construction students perceive that they have a relatively high level of familiarity with sustainable construction and sustainability. Secondly, student's attitude toward sustainability is changed based on several factors such as sustainable construction courses, a professor who is interested in sustainability, their interest in the construction industry, university initiative, and the level of sustainability for student's learning facilities. Finally, the construction student's attitude toward sustainability can be improved by offering sustainable construction courses in construction programs, having professors who teach and research sustainability, and adopting sustainable initiatives at the university level such as campus recycling and various sustainable programs. 이 연구는 친환경 개념에 대한 건축공학 대학생의 친숙함과 흥미의 정도, 태도, 그리고 친환경 개념에 대한 학생들의 태도를 향상시키기 위한 요인들을 조사하고 있다. 연구의 목적을 이루기 위해, 이 연구는 저자들에 의해 개발된 설문 조사 방법을 채택하고 있다. 이는 미국 버지니아주 버지니아 공대의 건축공학과 학생들을 대상으로 하는 설문조사를 기반으로 한 기술/상관 연구이다. SPSS를 이용한 기술통계와 다중회귀분석을 통하여 다음과 같은 결과를 제시하고 있다. 첫째, 건축공학 전공 학생들은 대체로 친환경 건축에 대한 높은 친밀감과 흥미를 가지고 있다. 둘째, 친환경 개념에 대한 건축공학 전공 학생들의 태도는 친환경 건축 수업, 친환경 관련 수업과 연구를 담당하는 교수진, 친환경적인 학생들의 학습환경 또는 시설들, 그리고 친환경 건설 관련 학교 행사와 실천과 같은 요인들에 기반해 달라지는 것으로 나타났다. 마지막으로, 친환경 개념에 대한 건축공학 학생들의 태도는 특히, 건축공학 프로그램에서 친환경 건축관련 수업을 제공함으로 향상될 수 있다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국공학교육학회en_US
dc.subject건축공학교육en_US
dc.subject친환경 건축공학en_US
dc.subject공학생의 친환경관련 태도en_US
dc.subjectBuilding construction educationen_US
dc.subjectSustainable constructionen_US
dc.subjectconstruction student`s attitude toward sustainabilityen_US
dc.title건축물에서의 친환경개념에 대한 건축공학전공 대학생의 태도en_US
dc.title.alternativeThe Attitude of Construction Students toward Sustainability in the Built Environmenten_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume11-
dc.relation.page70-77-
dc.relation.journal공학교육연구-
dc.contributor.googleauthorAhn, Yong Han-
dc.contributor.googleauthorKwon, Hyuk Soo-
dc.relation.code2012214868-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF ARCHITECTURE-
dc.identifier.pidyhahn-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > ARCHITECTURE(건축학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE