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소비자 추구혜택과 커스터마이즈 방식에 대한 Needs와의 관계 연구

Title
소비자 추구혜택과 커스터마이즈 방식에 대한 Needs와의 관계 연구
Other Titles
A Study of relation on Needs about customize type and consumer benefits sought
Author
박경진
Keywords
추구혜택; 커스터마이즈; 니즈; benefit; customize; Needs
Issue Date
2008-06
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 9, No. 3, Page. 209-217
Abstract
Desires of the consumers become gradually diversified. They have secondary desires such as individuality and sensibility from the basic ones and tend to break away from unification increasingly. Corporations have introduced mass customization to seek a method to meet desires of the consumers with fast and flexible response based on mass production system, and they expected that mass customization will be expanded to the whole product areas in the future. This study intends to suggest procedures to introduce the mass customization concept as a method to meet the diverse needs and make them be used for customization development designs of other appliances as basic data in the future.At first, the researcher had analyzed how much the people prefer the customized design through technical statistics with questionnaire, surveyed benefits sought from purchasing the appliances for market segmentation and positioning necessary for development design, and analyzed the effect on the preference of customized design by such seeking benefits using regression analysis, in order to make it possible to introduce proper mass customization concept aiming to a specific consumer group. This study may be regarded as the one to link engineering and design marketing focused on the air cleaner introducing mass customization concept and intends to be used for linking mass customization concept in the home appliance area as an important reference in the future. 소비자의 욕구는 점차 다양해지고 있다. 기본적인 욕구를 넘어 개성, 감성 등 부차적인 욕구를 갖게 되었고 탈 획일화 경향이 점차 강해지고 있다. 기업들은 대량생산 체제를 바탕으로 유연하고 신속한 대응으로 다양한 소비자의 욕구를 만족 시킬 수 있는 방법을 찾기 위해 매스커스터마이제이션(mass customization)이라는 생산방식을 도입하였으며, 관련 학계에서는 앞으로 매스커스터마이제이션의 적용분야가 전 제품분야로 확대될 것이라고 전망하고 있다. 본 연구에서는 가전제품을 중심으로 Mass customization 개념을 도입하는데 있어, 차후 다른 제품의 커스터마이즈 개발 디자인에 있어서 기초자료로 사용될 수 있도록 하는 목적을 가지고, 소비자들의 커스터마이즈 디자인에 대한 선호정도를 조사 하였고, 소비자들의 혜택추구성향과 커스터마이즈 디자인에 대한 선호정도의 관계를 분석하였다. 설문조사를 통해 대중이 커스터마이즈 디자인을 어느 정도 선호하는지를 조사한 후 기술통계로 분석해보았고, 디자인 개발을 위한 시장세분화(Market Segmentation) 및 포지셔닝(positioning)을 위해, 제품 구매 시 추구혜택을 조사하여, 혜택추구성향이 커스터마이즈 디자인의 선호도에 미치는 영향을 다중회귀분석을 통하여 알아보았다. 이 연구를 통해서, 커스터마이즈 디자인을 위해선 어떤 소비자 집단을 타겟으로 하는 것이 바람직하며, 어떤 커스터마이즈 방식을 적용하여 개발해야 하는 지에 대한 방향을 제시하였다.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2719922https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104562
ISSN
1598-8635
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > TECHNO-PRODUCT DESIGN(테크노프로덕트디자인학과) > Articles
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