「출애굽기」를 창작소재로 한 드림윅스사 애니메이션 「이집트왕자」 연구

Title
「출애굽기」를 창작소재로 한 드림윅스사 애니메이션 「이집트왕자」 연구
Other Titles
A Study on ‘The Prince of Egypt’ an Animation made by ‘Dream Works Pictures’ based on ‘Exodus’ in the Bible
Author
김용범
Keywords
성서; 출애굽기; 이집트왕자; 문화콘텐츠; 창작소재; 전환과변용; 원천텍스트; The Bible; Exodus; The Prince of Egypt; Cultural contents; Materials for creative works; Conversion and transformation; Source text
Issue Date
2009-11
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, v. 16, Page. 283-306
Abstract
본 연구는 기독교의 경전이면서 인류 문화의 보고인 성서를 원천 텍스트로 한양질의 문화 콘텐츠 생산에 대한 방안을 모색해보고자 한 것이다. 그 방법으로, 먼저 구약 성서 출애굽기의 모세 이야기를 다룬 애니메이션 이집트 왕자의 창작소재 전환과 변용을 고찰하였다. 아울러 성서와 비교하여 작품의 성공요인을 살펴보고, 향후 성서를 창작 소재로 한 콘텐츠 개발 시 바람직한 방향 탐색을 위한 시사점을 논급하였다. 우선 출애굽기의 모세 이야기는 문화 콘텐츠 작품으로서 전통적으로 일반 대중들로부터 인정을 받아온 소위 영웅 이야기의 구조를 갖고 있어서, 그 자체로 매우 매력적인 창작소재가 되어왔다. 다만 성서의 경우 실질적인 주인공이며 스토리를 이끌어가는 주체인 하나님의 존재가 부각될 수밖에 없어, 비기독교인 일반에게 소구력이 있는 작품 제작이 쉽지 않았음이 사실이다. 애니메이션 이집트 왕자에서는 서사 진행 주체의 변화, 개연성 확보를 위한 모티브 삽입, 캐릭터의 성격 변화 등을 통해 대중성을 확보함으로써, 기독교적 가치관을 절대적으로 훼손치 않는 수준의 적절한 전환과 변용을 통해, 다양한 향유자 그룹에 소구력을 확보하였음을 알 수 있었다. 성서를 창작소재로 한 문화 콘텐츠 생산을 위한 시사점과 방향으로서는 다음과 같은 것을 거론하였다. 첫째, 본질적으로는 원천 텍스트에 충실하되 최대한 상상력을 동원하여 더욱 다양한 계층의 욕구를 만족시킬 수 있도록 생산되는 콘텐츠의 질을 높여야 하고, 둘째, 생산되는 콘텐츠의 콘셉트와 목표 고객층을 분명히 해야하며, 셋째, 본질적으로는 기독교적 세계관에 입각하되, 넓은 의미에서 인간의 보편성에 포커스를 맞춘 다양한 문화 콘텐츠를 생산하는 것이 필요하다는 점 등이다. 끝으로, 서론에서 언급한 것처럼, 출애굽기를 원천 텍스트로 한 문화 콘텐츠만으로도, 다양한 장르의 작품들이 생산되어 있는 바, 앞으로 계속 각각의 콘텐츠들에 대하여도 살펴갈 계획임을 밝혀둔다. This study is designed to seek ways to produce high quality cultural contents, on the basis of the Bible, which is the scripture for Christianity and the treasure trove of mankind’s cultural contents. As one of the ways, a study has been made over conversion and transformation of creative subjects, with a focus on ‘The Prince of Egypt’, an animation produced by Dream Works Pictures of the U.S.A., about a story of Moses in the Exodus of the Old Testament. Since ‘Moses in the Exodus’ has the structure of so-called heroes’ story, which has traditionally enjoyed popularity as cultural contents among the common people, it has become an attractive stuff for creative work itself. But in case of the Bible, it is a matter of course to highlight the God(Lord), that is practically a main character leading the story, so it has not been easy to produce contents that are appealing to the general public. The animation, ‘The Prince of Egypt’, secured popularity by changing the narrator, inserting motif in an effort to ensure probability, and changing the personalities of characters. By doing so, it ultimately secured an appeal to various groups through an appropriate level of conversion and transformation to the extent not compromising the Christian view of the world. In this study, the lessons and directions for production of cultural contents based on the Bible are as follows: First, the original text should not be distorted, while imbuing creativity and imagination into the product as much as possible, thus improving the quality of the contents and satisfying various classes of people; Second, the concepts and target audience of the created contents should be clear-cut; Finally, while it is based on the Christian view of the world in principle, it needs to be focused on the humans’ universality in a broader sense. In addition to ‘The Prince of Egypt’, the subject of this study, there have been an assortment of cultural contents based on the Exodus. Given that, there is a need to continue the study on ways to produce cultural contents from the Bible in a desirable fashion, through comparison and review of those works.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01293707https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104165
ISSN
1975-4469
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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