214 0

경부고속철도 수송실적에 따른 KTX 환승수요모형 개발

Title
경부고속철도 수송실적에 따른 KTX 환승수요모형 개발
Other Titles
According to Ticket Sales for Kyungbu express line, Development of' KTX's transfer demand model
Author
서선덕
Issue Date
2009-09
Publisher
한국철도학회
Citation
한국철도학회 2009년도 추계학술대회논문집, Page. 261-268
Abstract
Since transit express has been opened in 2004, we can move more swiftly than before. The transit demands had been fallen before 2004, which has been increased. Also people those living in KTX non-station area are using express station to save their time as transfer to another train. Research of transfer had been mostly conducted about public transportation such as bus, car, and subway, but the one considering the regional transit's transfer hasn't been enough. This article will consider the two situation, the one is that people who do stay in area not having tranit express, the other is that people who do stay in area having transit express. To investigate Behavioral aspect influence KTX transfer existence and nonexistence. The research will develop KTX's transfer demand mode based on fare, travel time. 고속철도 개통 이후(2004년) 장거리 통행에 있어서 더욱 더 신속히 이동할 수 있게 되었다. 이로 인해 2004년 이전에 감소해 왔던 철도수요는 증가하게 되었다. 또한, KTX가 통행하지 않는 지역에 있는 이용자들도 시간단축효과를 얻기 위해 일반열차(새마을, 무궁화)와 KTX를 번갈아 타면서 이동하는 환승 행태가 발생하고 있다. 또한, 목적지가 KTX가 정차하지는 않지만, 시간단축효과를 얻기 위해 위와 같이 KTX와 일반열차를 번갈아 타는 환승행태도 관측된다. 환승수요에 대한 연구는 주로 지역 내에서 이루어지는 버스, 승용차, 지하철간의 주로 대중교통에 관해 이루어 졌으나 지역 간 철도에 관한 연구는 미비한 상태이다. 본 연구는 비역사 지역에서 역사지역, 역사지역에서 비역사지역으로 이동할 때의 두 가지로 KTX 환승 데이터를 분류하였다. 요금, 통행시간 등에 대한 변수를 가지고 KTX 환승수요 모형식을 개발하겠다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01296373https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104096
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE