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dc.contributor.author구자순-
dc.date.accessioned2019-05-13T04:59:46Z-
dc.date.available2019-05-13T04:59:46Z-
dc.date.issued2009-06-
dc.identifier.citation문화경제연구, v. 12, No. 1, Page. 25-45en_US
dc.identifier.issn1598-6713-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06219243-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103972-
dc.description.abstract이 논문은 방송과 통신과 문화콘텐츠가 결합하여 융합서비스를 제공하는 환경에서 문화정책과 미디어정책 간에 통합의 필요성을 다루었다. 미디어와 문화생산물의 생산 및 소비행태에서 핵심인 문화콘텐츠가 디지털기술과 융합하면서 문화정책과 미디어정책 간에 경계선이 붕괴하여 문화정책영역의 확장이 불가피하게 되었다. 한국은 지난 2000년도 방송위원회 출범이후 디지털융합 이슈의 연구에 관심이 높아지면서 방송통신융합서비스에 대한 논의도 본격적으로 진행되었지만 문화정책과 미디어정책의 융합에 대한 논의는 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 첫째, 한국의 방송통신융합에 따른 쟁점들을 살펴보고 둘째, 문화정책과 미디어정책의 융합을 이끄는 요인들을 살펴보고 셋째, 문화정책과 미디어정책을 어떻게 통합할 수 있는지 논의해 보았다. 마지막으로 문화콘텐츠산업의 질적 개선을 위해 방송통신신기술의 표준화, 내용과 수준을 갖춘 문화 콘텐츠의 개발, 사회적 지식 네트워크의 구성에 부합하는 문화·미디어정책으로의 전환을 강조하였고 이 함께 문화·미디어정책이라는 용어의 사용을 제안하였다. This study examines the convergence of media policy and cultural policy in digital environment. The traditional distinction between media policy and cultural policy seems to be breaking down as a result of digital convergence as well as technological and cultural contents shifts in the consumption and production of media and cultural products. This convergence environment requires cultural policy and media policy alike to practically adjust their settings to admonish to new governmental, industry, and political priorities. Policy makers face difficulties meeting the traditional cultural objectives of media and broadcasting policy development in a rapidly changing digital convergence. Researchers, policy makers, and culture industries in Korea have showed interests in issues and problems raised by the convergence between telecommunication and broadcasting ever since KCC has been launched in 2000. However, there is no consideration on the convergence between media policy and cultural policy. The expansion in cultural policy is accompanied by technological developments in media and cultural production and consumption that are further getting a convergence of media policy and cultural policy. Cultural and media policy making frameworks now need to adjust to policy and industry settings stressing the creative economy and cultural industry. This creates a new centrality for cultural content industry and raises new problems for the various media policy and cultural policy ecologies that have developed. This paper suggests a new way of convergence of cultural and media policy by using Korean media policy and cultural policy.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국문화경제학회en_US
dc.subject디지털융합en_US
dc.subject미디어정책en_US
dc.subject문화정책en_US
dc.subject문화콘텐츠en_US
dc.subjectdigital convergenceen_US
dc.subjectmedia policyen_US
dc.subjectcultural policyen_US
dc.subjectcultural contentsen_US
dc.title디지털융합 환경에서 문화정책과 미디어정책의 융합에 관한 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Convergence of Media policy and Cultural Policy in Digital Convergence Environmenten_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.journal문화경제연구-
dc.contributor.googleauthor구자순-
dc.relation.code2012215894-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF COMMUNICATION[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF INFORMATION SOCIOLOGY-
dc.identifier.pidkoojs-
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > INFORMATION SOCIOLOGY(정보사회학과) > Articles
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