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소셜 큐레이션 서비스 콘텐츠의 사용성 향상을 위한 UXD 방법 연구

Title
소셜 큐레이션 서비스 콘텐츠의 사용성 향상을 위한 UXD 방법 연구
Other Titles
A Study on UXD Methods for the Usability Improvement of Social Curation Service Contents
Author
김성훈
Keywords
Social Curation Sevice; 소셜 큐레이션 서비스; User Experience; 사용자 경험; Usability; 사용성
Issue Date
2017-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 23, No. 4, Page. 115-124
Abstract
최근 소셜 미디어 시장의 경쟁이 가속화되는 가운데 과도한 정보와 불필요한 관계 형성에 피로와 불만을 호소하는 사용자가 증가하고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위한 다양한 방안 연구가 지속되고 있는 가운데 사용자 개개인의 맞춤형 정보를 선별하여 제공하는 소셜 큐레이션 서비스가 주목받고 있다. 그러나 소셜 큐레이션 서비스의 고유 특성에 대한 이해 부족으로 기존 SNS와 차별화되는 새로운 사용자 경험을 제공하는 콘텐츠는 부족한 현실이다. 따라서 본 연구에서는 기존 SNS와 구분되는 소셜 큐레이션 서비스의 사용자 경험 요인과 사용성 향상 요인을 도출하여 사용자 경험디자인 모델을 제시하였다. 또한 도출한 두 요인 간 관련성 검증을 위해 연구문제 및 연구모형, 가설을 도출하고 실험 및 설문을 설계하였다. 마지막으로 실험 및 설문 결과를 바탕으로 본 연구에서 제시한 단계별 사용자 경험 요인과 사용성 요인의 상관관계를 실증적이고 정량적으로 분석하였다. 그 결과, 소셜 큐레이션 서비스 경험디자인에 있어 본 연구에서 제시한 경험디자인 요인이 사용자의 사용성 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것을 검증하였다. In recent years, in particular, as competition in the social media market accelerates, there is an increasing number of users who complain of fatigue and dissatisfaction due to excessive information and unnecessary relationships. In the situation that there has been continuing researches on various methods to solve these problems, the social curation service that provides the customized information of each user is attracting attention. However, it is the reality that there is not enough content to provide a new user experience different from the existing SNS because of the lack of understanding of the unique characteristics of social curation services. Therefore, this study presented a user experience design model by deriving the factors of user experience and usability improvement on social curation services distinguished from the existing SNS. In addition, in order to verify the relationship between the derived two factors, research problems, research models and hypotheses were drawn, and experiments and questionnaires were designed. Finally, this study empirically and quantitatively analyzed the correlation between the user experience factors and usability factors presented in this study on the basis of the results of the experiment and the questionnaires. As a result, it was proved that the experience design factors presented in this study have a positive effect on the improvement of the user’s usability in the case of the social curation service experience design.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07286736https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103814
ISSN
1598-6497
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