483 0

줄스 엥겔의 ‘움직임의 예술’로서의 실험 애니메이션 연구

Title
줄스 엥겔의 ‘움직임의 예술’로서의 실험 애니메이션 연구
Other Titles
A Study on Experimental Animation as Art in Motion of Jules Engel
Author
노승관
Keywords
실험 애니메이션; 줄스 엥겔; 추상 애니메이션; 비주얼뮤직; 움직임의 예술; experimental animation; Jules Engel; abstract animation; visual music; art in motion
Issue Date
2017-12
Publisher
한국애니메이션학회
Citation
애니메이션연구, v. 13, No. 4, Page. 79-96
Abstract
실험 애니메이션은 독립적 예술장르일 뿐 아니라 애니메이션 언어의 구축과 확장에 있어 근본이 된다. 본 논문은 실험 애니메이션 작가이자 교육자로 방대한 업적을 남긴 줄스 엥겔의 생애와 작품세계를 분석하고, 그가 주창한 ‘움직임의 예술’ 이론의 영향과 현대적 의의를 조망하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국내 실험 애니메이션과 움직임의 연구동향을 개괄하였고, 줄스 엥겔의 생애와 60여 년에 걸친 작품 세계와 변화를 통사적으로 조망하였다. 그의 작품 활동을 디즈니 상업스튜디오 시기, UPA 소규모 스튜디오 시기, 캘아츠 독립애니메이션 시기로 구분하여 각 시기별 작품들의 특성을 분석하였다. 이를 토대로 줄스 엥겔의 작품들과 움직임의 예술을 기반으로 한 작업 철학이 실험 애니메이션 지평에 끼친 영향과 현대적 의의를 고찰하였다. 그 결과, 첫째, 애니메이션 제작과정 전반에서 정형화된 틀을 탈피하고 편집을 중심으로 한 새로운 제작 방식의 정립한 점, 둘째, 그가 창시한 ‘움직임의 예술’은 시각적 음악과는 구분되는 독립적 사조로 다루어져야 한다는 점, 셋째, 줄스 엥겔의 연구는 개별 작가 연구의 차원이 아니라 하나의 사조로서 연구되어야 함을 결론지었다. 줄스 엥겔의 제작 철학은 융복합 및 뉴미디어 아트로의 확장을 꾀하는 현재 애니메이션 지형에서 더욱 큰 의미를 가지며 새롭게 해석되어야 한다. 본 논문은 줄스 엥겔이라는 아티스트에 대한 소개와 작품분석을 시도한 최초의 연구로, 애니메이터로서의 줄스 엥겔에 대한 관심을 제고하고 후속 연구를 촉진하는 역할을 하기를 기대한다. Experimental animation is not only an independent art form but also the root of animation language creation and development. Purpose of this paper is to present and analyze the life and works of Jules Engel who created extensive amount of work as an experimental animator and an educator and illuminate the influence and significance of theory of ‘Art in Motion’ which he invented and practiced. For this purpose, the paper examined researches on experimental animation and study of motion of the current and examined life of Jules Engel and his works of more than 60 years of period time in chronological order. It divided his works in three periods; Disney commercial period, UPA small studio period and CalArts independent animation period and analyzed the characteristics of works from each period. Based on these analysis, the paper valued influence of his work and philosophy based on art of motion on experimental animation landscape and significance in modern art. The paper came to three conclusions. First, he established new animation production method based on art of motion principle which was free from conventional process in every phase of animation production. Second, ‘Art in Motion’ he named for his works should be treated as a separate genre, not as a part of visual music. Lastly, study of Jules Engel should be considered as a study of a school of discipline not as a study of individual artist. Jules Engel’s philosophy in animation making has more value in modern animation which has expanded to convergence and new media art and his works should be reinterpreted accordingly. This paper is the first attempt in Korean to present and study of Jules Engel as an artist and hope to boost interest about Jules Engel and stimulate further studies about him.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07419277https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103800
ISSN
1738-8627
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ENTERTAINMENT DESIGN(엔터테인먼트디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE