316 0

기초 중국어 교양 수업의 효과적인 운영을 위한 학습자정보 파악에 관하여

Title
기초 중국어 교양 수업의 효과적인 운영을 위한 학습자정보 파악에 관하여
Author
한희창
Keywords
General Chinese Course; Learning Environment; Learning Motivation; Learner Characteristics; Learning Achievement
Issue Date
2017-10
Publisher
한국중국언어학회
Citation
중국언어연구, v. 72, Page. 323-354
Abstract
많은 학생들이 함께하는 교실에서 교사는 현실적으로 모든 학생들의 학업을 꼼꼼하게 돌보기는 매우 어렵다. 그런데 교육에 있어서 학습동기가 높고 학습능력이 뛰어난 학생들은 교사들이 어떤 교수법을 사용하건 대체로 높은 성취도를 보인다. 반면 효과적인 교수전략으로 학습을 이끌어야 하는 학습자들은 오히려 학습동기가 낮고 학업을 힘들어 하며 성과도 잘 드러나지 않는 학생들이라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 수도권 H대학의 필수 교과인 기초 중국어 수업을 대상으로 학습환경과 학습동기, 학습만족도, 학습성취도 등을 조사 분석하여 학습자특성을 조기에 파악할 수 있는 방안을 제안하였고, 그 조사 결과가 지니는 의미와 의의를 해석하여 활용하는 것에 관해 논의하였다. 분석 결과, 학습성취도에 많은 영향을 주는 학습환경은 ① 성별 ④ 중국어 학습 경험 유무 ⑤ 이전 중국어 학습시 태도 ⑥ 이전 중국어 학습시 느꼈던 흥미정도 ⑩ 중국 대중가요 접촉 정도 등인 것으로 나타났고, 학습동기는 충분히 학습 성취도를 반영할 수 있는 것으로 나타났다. 따라서 ‘학습동기가 높으면 학습성취도가 높아질 수 있다’ 가설이 성립됨을 확인할 수 있었으며, 학습환경과 학습동기의 조사를 통해 학습자 특성을 파악하여 교수전략 설계에 활용하는 방안에 대해서도 논의 하였다. In the classroom with many students, in reality, it is very difficult for teachers to carefully take care of all the students' studies. However, students with high motivation for learning in education and superior learning ability generally show high grades even when teachers use any teaching method. Meanwhile, a learner who teachers need to lead in an effective teaching strategy manner can be a student who is less motivated to learn, has difficulty in studying, and does not show good results. Therefore, in this research, I investigate and analyze students who participated in essential subject classes of basic Chinese in the H university in Kyunggi province in terms of the learning environment and the learning motivation, the degree of learning satisfaction and the degree of learning achievement. Through this, I proposed a method that can be grasped at an early stage and discussed how to interpret and use meaning and significance of the survey results. As a result of the analysis, the learning environments that have much influence on learning achievement are ① the gender ④ the presence of Chinese learning experience ⑤ the attitude at the time of learning Chinese before ⑥ the interest degree felt during previous Chinese learning ⑩ the degree of contact with popular songs of Chinese and it was found that motivation of learning can sufficiently reflect learning outcomes. Therefore, it was confirmed that the hypothesis of “High learning motivation can increase the learning achievement degree” worked. It was also discussed to use the learners’ characteristics when designing the teaching strategy through the analysis of the learners’ learning environment and motivation.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3572749https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103622
ISSN
1229-554x
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > CHINESE STUDIES(중국학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE