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국내 주얼리 브랜드 엠주와 빈티지헐리우드의 제품 디자인에 관한 연구

Title
국내 주얼리 브랜드 엠주와 빈티지헐리우드의 제품 디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Product Design of Domestic Jewelry Brands Mzuu and Vintagehollywood
Author
이형규
Keywords
Jewelry Design; 주얼리 디자인; Mzuu Jewelry; 엠주 주얼리; Vintagehollywood Jewelry; 빈티지헐리우드 주얼리
Issue Date
2017-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 23, No. 3, Page. 463-472
Abstract
코스튬주얼리의 범주가 그 영역을 확대하고 있는 현재에 대표 국내 브랜드인 엠주와 빈티지헐리우드의 디자인 형태를 연구함으로서 향후 디자인 기초자료를 삼고자한다. 두 브랜드는 자사만의 독창적 디자인 컬렉션을 보유하고 있으며 아티스트와의 콜라보레이션을 통해 디자인 라인 형성과 연계에 힘을 쓰고 있다. 또한 독특한 모티브와 개성을 앞세운 트렌디한 제품을 강조하였으며 탁월한 홍보 마케팅으로 국내 코스튬주얼리 시장의 선두주자로서 자리매김하고 있다. 엠주는 제품의 금속에서 브릿지주얼리 브랜드에서 이용하는 14K 골드와 실버를 사용하여 전형적인 코스튬주얼리 재료의 영역을 확장하였다. 빈티지헐리우드와 엠주의 도금 사용은 밝은 색상과 어두운 색상의 대조적인 이미지를 보였으며 보석의 사용에서는 공통적으로 스와로브스키 스톤을 보였다. 디자인 형태에서 직선과 원형 등을 공통적으로 사용하였으며 자사 브랜드 디자인의 모티브를 중점적으로 선보여 삼각형, 인간/동물/곤충 등의 특징적인 형태를 높은 비중으로 사용하였다. 귀걸이 제품에서 공통적으로 원형과 직선 형태를 중심으로 사용하였으며 목걸이, 팔찌, 반지 제품에서는 공통적으로 직선 형태를 중심으로 사용하였다. 엠주와 빈티지헐리우드는 모던하고 개성 강한 제품으로 소비자에게 어필하고 있으며 직선적인 형태의 사용 비중을 높임으로서 볼드하고 중성적인 이미지를 강조한 제품을 선보이고 있어 향후의 발전이 기대되는 브랜드이다. Currently, when the sphere of costume jewelry is continuously expanding, the design patterns of products by Mzuu and Vintage Hollywood – both representative brands in Korea – will be studied as baseline data for future designs. The two brands each have a creative and unique design collection, and they are making efforts to create a design line and connections by collaborating with artists. Furthermore, they emphasize trendy products that show unique motifs and personality, and are establishing themselves as pioneers in the domestic costume jewelry market through outstanding PR and marketing. Mzuu utilized 14K gold and silver that is generally used by bridge jewelry brands, expanding the field of typical materials used in costume jewelry. Gold plating used in Vintage Hollywood and Mzuu revealed a contrasting image of light and dark colors, while they both used Swarovski stones for jewels. In their designs, they used both straight lines and circles, and by focusing on their own brand design motifs, they often used triangles and specific shapes such as humans/animals/insects. In earrings, they focused on using circles and straight lines while in necklaces, bracelets, and rings they both focused on using straight lines. Mzuu and Vintage Hollywood are appealing to consumers with modern and unique products, and by applying a lot of straight lines, they are displaying products that emphasize a bold, gender-neutral image. Both are brands that have great things in store in the future.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07247591https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103564
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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