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프리미엄 생수의 브랜드 이미지와 시각 요소 관련성 연구 - 국내·외 프리미엄 생수 브랜드 20개를 중심으로 -

Title
프리미엄 생수의 브랜드 이미지와 시각 요소 관련성 연구 - 국내·외 프리미엄 생수 브랜드 20개를 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Relationship between Brand Image and Visual Elements of Premium Bottled Water - Focused on Twenty Brands of Domestic and Foreign and Premium Bottled Water -
Author
최인영
Keywords
프리미엄; 브랜드 이미지; 시각 요소; Premium; Brand Image; Visual Element
Issue Date
2017-06
Publisher
한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 15, No. 2, Page. 213-224
Abstract
현대 사회 소비자들은 같은 물이라도 건강에 좋은 생수를 마시자는 인식이 확대 되면서 프리미엄 생수 시장이 더욱 부각되고 있다. 본 연구 목적은 국내·외 브랜드 가치가 높은 프리미엄 생수 디자인의 흐름을 파악하여 효율적 브랜드 이미지 차별화 전략과 디자인 방향성을 제언하고자 한다. 연구범위는 국내·외 브랜드 인지도가 높은 프리미엄 생수20개 브랜드 사례 중심으로 조사·분석하였다. 연구방법은 문헌연구를 바탕으로 프리미엄 생수의 개념과 요소를 정의하였으며 프리미엄 생수에 관한 기초 설문지를 배포하여 다 차원척도분석법(MDS)을 통해 표본자료를 얻을 수 있었다. 설문은 예비조사를 거쳐 본 조사로 두 차례 진행하여 결과를 도출하였으며 설문결과 프리미엄 생수 구입 시에는 가격, 맛 이외에도 브랜드 이미지, 제품 디자인과 같은 외적인 요소들을 통해 상품을 구매하는 것을 알 수 있었고 브랜드 인지도가 높은 제품일수록 시각요소 선호도가 높았다. 이를 바탕으로 국내·외 프리미엄 생수 20개를 선정하여 시각적 요소를 실증 비교 분석하였으며 연구결과 국내 프리미엄 생수 디자인은 다양한 시각 요소로 제품의 흥미를 유발시켰으며 해외의 경우 복잡한 시각 요소와 레이아웃 보다는 주목성과 명료성을 강조하였다. 컬러의 경우 각 브랜드의 전용 색상을 사용하여 브랜드 고유의 개성을 담은 디자인 전략을 보였다. 결과적으로 시각적 요소는 브랜드 이미지를 구축하는데 직접적으로 관련이 있으며, 향후 본 연구의 제언을 토대로 자사 브랜드 이미지 향상과 제품에 대한 구매율을 높일 수 있는 효율적인 디자인 전략이 되길 바란다. Modern consumers are increasingly aware of the need to buy the healthiest brand of water. As a result, the premium water market is becoming ever more popular. The purpose of the study is to understand the flow of premium water design with valued domestic and foreign brands. This points to an efficient brand image differentiation strategy and design direction. The research range was surveyed and analyzed based on twenty brands of premium bottled water at home and abroad. Study of the method defined the concepts and elements of premium bottled water. Survey were distributed to obtain the sample data to find how brand visual elements affected consumers. by the multi attribute analysis. Twenty brands in korea and abroad were selected and analyzed by proof of comparative analysis. As a result through two surveys conducted after the investigation. Domestic designs drew interest in products by expressing various graphic elements. Foreign designs emphasized attention and clarity. Each brands uniqueness was shown by its individual color. The survey's results showed that consumers focus on brand image and design. The more popular the brand, the more prominent its design. In conclusion, the visual element is the key to a brand's image. Based on research suggestion, it will be effective strategy to improve each brand image and product sales.
URI
https://www.earticle.net/Article/A305399https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103337
ISSN
1738-0863
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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