246 0

한 일 편의점 PB제품 패키지디자인의 시각요소 분석 - 커피우유 패키지디자인을 중심으로 -

Title
한 일 편의점 PB제품 패키지디자인의 시각요소 분석 - 커피우유 패키지디자인을 중심으로 -
Other Titles
Visual elements analysis of PB product package design in Korea and Japan convenience store - Focus on Coffee Milk Package Design -
Author
최인영
Keywords
편의점 PB브랜드; 패키지 디자인; 시각요소분석; CVS PB Brand; Package Design; Visual Elements Analysis
Issue Date
2017-06
Publisher
한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 15, No. 2, Page. 69-80
Abstract
오늘날 편의점 PB제품을 이용하는 사람들이 증가하였다. 이는 일본 편의점 시장과 비슷한 모습을 보이고 있다. 연구는 한일 편의점PB커피우유 패키지디자인을 중심으로 조사하였다. 연구 목적은 한·일 편의점 시장 현황 및 PB브랜드 커피우유패키지디자인의 장단점을 비교하여 효율적인 디자인방향을 제언하는데 있다. 선행연구와 문헌자료를 통하여 PB의 개념 및 한·일 편의점 현황에 대해 조사하였다. 한·일 편의점 PB브랜드 커피우유 패키지디자인은 다속성 비교 분석법을 통해 조사하였으며 설문지를 통해 커피우유 패키지디자인에 나타난 이미지에 대해 알아본 후 리커드 5점척도를 활용하여 분석하였다. 편의점 PB브랜드 커피우유 패키지 디자인은 다양한 용기형태로 출시되었으며, 캐릭터와 콜라보레이션한 패키지디자인이 많았다. 이미지 분석결과 패키지디자인에 대한 개성이 부족한 걸로 나타났다. 일본 편의점의 커피우유 제품은 프리미엄 PB브랜드, 카페 브랜드에서 출시되어 제품의 전문성을 높였다. 현재 국내 편의점 PB브랜드 커피우유 패키지디자인에는 뚜렷한 이미지가 나타나지 않는걸로 보아 이를 개선할 필요가 있어 보인다. 경쟁제품과 차별화되기 위해서 패키지디자인의 독특한 개성이 필요하다. 또한 PB브랜드의 전문성을 높여 제품관리를 용이하게 하며 소비자에게 신뢰감을 형성해야 한다. Today, people who use convenience stores have increased. It looks similar to the Japanese convenience stores market. The study focused on the design of the PB coffee milk for the Korea And Japan convenience store. The purpose of the Study is to suggest efficient design direction by comparing the market for convenience and convenience stores, and the advantages and disadvantages of the PB coffee milk package. Through the prior study, the concept of PB and the status of a convenience store was investigated. The PB brand coffee milk package design of Korea and Japan convenience store was investigated through multi-attribute comparative analysis. The questionnaire was used to analyze the image of coffee milk package design and analyzed using the Likert 5 point scale. Coffee milk package designs have been launched in various containers, There were a lot of package designs that collaborated with characters. Image analysis shows that the personality of the package design is lacking. coffee milk products at convenience stores in Japan have been introduced in premium PB brands and cafe brands, raising the product's expertise. Domestic PB brand coffee milk package design does not show clear image, it seems to need improvement. In order to differentiate itself from the competition, a unique personality of package design is needed. In addition, it is necessary to enhance the professionalism of the PB brand to facilitate product management and build trust in consumers.
URI
https://www.earticle.net/Article/A305388https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103336
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE