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대학생들의 영화 반복 소비 결정 요인에 대한 탐색적 연구

Title
대학생들의 영화 반복 소비 결정 요인에 대한 탐색적 연구
Other Titles
Determinants of Repeated Viewing of Movies among College Students
Author
전범수
Keywords
영화; 반복 소비; 이용 동기; Movie; Repeated Viewing; Motivation to Use
Issue Date
2017-06
Publisher
한국소통학회
Citation
한국소통학보, v. 16, No. 2, Page. 7-33
Abstract
본 연구는 대학생들을 대상으로 영화 콘텐츠를 반복적으로 이용하는 방식을 포함해 이와 같은 반복 이용을 결정하는 요인을 탐색적으로 살펴보기 위한 것이다. 핵심적인 분석 결과들은 다음과 같다. 첫째, 극장에서 영화를 반복 소비하는 경우, 영화를 경험이나 성찰 등 진지한 목적으로 소비하려는 대학생 응답자들일수록, 팬덤 정도가 높을수록 극장에서의 영화 반복 소비가 증가하는 것으로 나타났다. 반면, 영화를 인간관계와 같이 사회적 목적으로 소비하지 않을수록 그리고 이성 친구가 없을수록 극장에서의 영화 반복 소비가 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 극장에서 영화를 본 뒤 VOD를 통해 영화를 반복 소비하는 경우, 로맨틱 코미디 또는 실험 예술 장르를 선호하는 대학생 응답자들일수록 그들이 영화를 경험 및 성찰 등 진지한 목적으로 소비할 때 그 정도가 증가하는 것으로 나타났다. 셋째, 경험 및 성찰을 목적으로 영화를 이용하려는 동기와 실험/예술 장르 선호도가 높은 응답자들일수록 VOD를 통해 영화를 반복적으로 소비하려는 정도가 증가하는 것으로 나타났다. This study examines determinants of repeated viewing of movies among college students. Our theoretical approach suggests that there are three kinds of repeated viewing movies in terms of time and space dimension. The first way to repeated viewing movies is to watch movies in theaters more than two times. The second route is to consume movies from theaters to in house VOD. The third way to repeated viewing movies is to watch VOD more than two times. The major findings are as follows; firstly, some motives to watch movies such as considerations and reflection, and the degree of fandom have influenced repeated movies viewing in theaters, However, motive for watching movies such as human relationship and romantic relationships has negatively influenced repeated viewing movies in theaters. Secondly, a motive to watch movies including reflection and genre preference for art and romantic comedy movies have increased the degree of repeated viewing movies in case of repeated viewing from theaters to VOD. Thirdly, a motive to watch movies including reflection and genre preference for art have explained the degree of repeated viewing movies during repeated viewing movies more than two times by watching VOD.
URI
https://www.earticle.net/Article/A304267https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103333
ISSN
1598-7752
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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