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외모인식과 미용성형태도에 영향을 미치는 심리적 특성: 사회비교와 자기자비의 역할을 중심으로

Title
외모인식과 미용성형태도에 영향을 미치는 심리적 특성: 사회비교와 자기자비의 역할을 중심으로
Other Titles
Psychological factors affecting self-perceptions of appearance and attitude toward cosmetic surgery : The role of social comparison and self-compassion
Author
문영숙
Keywords
사회비교 경향성; 자기자비; 외모 인식; 미용성형; social comparison orientation; self-compassion; self-perceptions of appearance; attitude toward cosmetic surgery
Issue Date
2017-05
Publisher
한국심리학회
Citation
한국심리학회지: 소비자·광고, v. 18, No. 2, Page. 193-219
Abstract
우리사회 전반적으로 외모에 대한 관심이 증가하고 미용성형시장이 급성장하면서 소비자 피해 사례가 증가하고 있다. 본 연구에서는 외모 인식과 미용성형 태도에 대해서 심리적 요인인 사회비교와 자기자비의 역할을 규명하기 위해 여자대학생 323명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 참가자의 자기자비 성향과 사회비교 경향성이 자기 외모에 대한 인식, 외모에 대한 사회문화적 태도, 미용성형 광고에 대한 관심, 미용성형에 대한 태도에 미치는 영향을 경로 모형을 통해 분석한 결과 참가자의 자기자비 성향이 높을수록 자기 외모를 더 긍정적으로 인식하였고 외모에 대한 사회문화적인 태도가 부정적이며 사회비교 경향성이 낮게 나타났다. 한편 사회비교 경향성이 높을수록 미용성형 광고에 더 관심이 많고 외모에 대한 사회문화적 태도가 더 긍정적이며 미용성형 광고에 대한 관심이 높을수록 외모에 대한 사회문화적 태도가 긍정적이고 이는 자기 외모에 대한 부정적인 인식과 관련있는 것으로 나타났다. 또한 미용성형 광고에 대한 관심과 노출이 많을수록 이상적인 외모와 신체 이미지에 대해 긍정적인 태도를 보였으며 이는 자기 외모에 대한 부정적인 인식으로 이어지고 종국적으로 미용성형에 대해 긍정적인 태도로 귀결되는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 자기자비 성향이 사회비교 동기의 선행 요인으로서 외모와 미용성형에 대한 인식과 태도를 결정짓는 핵심적인 특성이라는 것을 보여주었으며 연구결과에 대한 함의와 후속연구에 대한 논의가 제시되었다. This study attempts to investigate the influence of psychological factors on self-perceptions of appearance and attitude toward cosmetic surgery. A survey study was performed with 323 female participants and examined the relationship between social comparison/self-compassion and self-perceptions of appearance, exposure to cosmetic surgery advertisements, social and cultural attitude toward appearance portrayed in mass media, and attitude toward cosmetic surgery. Path analysis was used to verify research hypotheses and results show that self-compassion affects self-perceptions of appearance and attitude toward cosmetic surgery as a precedent variable of social comparison orientation. Participants’ self-compassion is positively related to self-perceptions of appearance, but negatively related to social comparison orientation, exposure to cosmetic surgery advertisements, social and cultural attitude toward appearance, whereas participants’ social comparison orientation is positively related to exposure to cosmetic surgery advertisements and social and cultural attitude toward appearance portrayed in mass media. Also, it was found that exposure to cosmetic surgery advertisements is positively related to social and cultural attitude toward appearance portrayed in mass media which is negatively related to self-perception of appearance and thus, positively related to attitude toward to cosmetic surgery. Implications of the role of self-compassion were discussed in terms of appearance-related social comparisons and further research is suggested.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07177286https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103269
ISSN
1229-8778
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