764 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김종현-
dc.date.accessioned2019-05-02T07:24:53Z-
dc.date.available2019-05-02T07:24:53Z-
dc.date.issued2017-04-
dc.identifier.citation회계저널, v. 26, No. 2, Page. 179-207en_US
dc.identifier.issn1229-327X-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3510530-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103211-
dc.description.abstract본 연구는 우리나라 대학에서 회계학의 경쟁력을 강화할 수 있는 방안을 모색하고자 미국대학의 회계학 전공 위상과 국내 대학의 회계학 전공 변천 및 현황을 살펴보았다. 분석결과 첫째, 조사대상 미국소재 대학 중 학부과정에서 경영대학을 운영하는 139개 대학 중 83%가 회계전공을 별도로 운영하고 있었으며, 이 중 약15%는 회계학부(School of Accountancy)를 운영하는 것으로 나타나 국내대학의 회계학과 설치비율에 비해 상당히 높은 수준임을 알 수 있었다. 둘째, 미국의 경우 회계학 전공자의 대부분이 회계담당자나 감사인 등의 직업에 종사하고 있어 전공과의 연계성이 매우 높은 것으로 나타났으며, 이들의 평균연봉도 대학 졸업생 전체 평균연봉보다 약17% 높은 것으로 나타났다. 국내에서도 회계학과의 취업률이 경영, 경제 및 무역학과 등 상경계열의 타 학과에 비해 높은 것으로 나타났으며, 학교 간 취업률 편차도 가장 낮은 것으로 파악되었다. 셋째, 인공지능 및 첨단기술 등과 같은 4차 산업혁명의 영향에 따른 일자리 감소 예측조사에서도 회계 관련 직무가 타 직무에 비해 일자리 감소에 덜 민감할 것으로 나타났다. 이를 통해 국내에서도 회계학이 경쟁력 있는 학문임에도 불구하고 해외와 달리 국내의 회계학 교육은 학부제 통합 등으로 경영학의 하위 학문으로 인식되어 사회적 수요에 반하는 형태로 진행되고 있음을 확인하였다. 따라서 국내대학에서 회계학 경쟁력을 강화하기 위해서는 무엇보다 미국 등의 선진국과 같이 대학의 목적과 특성, 그리고 사회적인 요구에 맞게 회계학 전공을 독자적으로 운영하는 것이 선행되어야 할 것으로 판단된다. 또한 IT 기술 발달 등으로 회계처리, 보고 및 감사에 많은 변화가 있을 것이므로 이에 대해 적절히 대응할 수 있도록 대학 차원에서의 회계학 교육의 확대 및 변화가 필요할 것으로 판단된다. 국내외 회계교육의 현황 및 사회적 수요를 토대로 분석한 본 연구의 결과가 국내 대학의 회계학 경쟁력 강화에 도움이 되길 희망한다. The purpose of this study is to find ways to enhance the competitiveness of accounting education in Korea. For this, we examined the status of accounting in the U.S. universities and the current status of accounting education in Korean universities. The results of the survey are as follows. First, 83% of the 139 U.S. universities that have established Business School in undergraduate course operated separate accounting programs. Second, the majority of those who majored in accounting in the United States have jobs that are highly related to their major such as accountants or auditors. And the average annual salary of accounting majors is 17% higher than the average salary of all university graduates. Third, in the survey on expected job reduction due to the effects of the fourth industrial revolution, accounting related jobs were less sensitive to job reduction than other jobs. It is evident that accounting is a competitive academic study. But accounting in Korea is recognized as a sub - study of business through integration of departments. Therefore, in order to strengthen the competitiveness of accounting education in korean universities, it should be preceded to operate the accounting major independently like the United States. Also to respond appropriately to changes, it will be necessary to expand accounting education at university level. We hope that the results of this study based on the current status of domestic and foreign accounting education and social demand will help strengthen accounting education competitiveness of Korean universities.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국회계학회en_US
dc.subject4년제 대학en_US
dc.subject경쟁력en_US
dc.subject교육en_US
dc.subject회계en_US
dc.subjectaccountingen_US
dc.subjectcompetitivenessen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectuniversityen_US
dc.title4년제 대학의 회계학 교육 경쟁력 강화 방안en_US
dc.title.alternativeStrategies to Strengthen Accounting Education Competitiveness of Universitiesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume26-
dc.relation.page179-207-
dc.relation.journal회계저널-
dc.contributor.googleauthor배기수-
dc.contributor.googleauthor김재열-
dc.contributor.googleauthor김종현-
dc.contributor.googleauthor이원기-
dc.contributor.googleauthor유성용-
dc.contributor.googleauthor문상혁-
dc.relation.code2017018855-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF ACCOUNTING AND TAX-
dc.identifier.pidjhkim04-
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > ACCOUNTING AND TAX(회계세무학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE