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dc.contributor.author이재환-
dc.date.accessioned2019-05-02T07:00:35Z-
dc.date.available2019-05-02T07:00:35Z-
dc.date.issued2017-03-
dc.identifier.citation산업디자인학연구, v. 11, No. 1, Page. 103-112en_US
dc.identifier.urihttp://www.ksid.kr/journal/view.html?uid=375&start=10&sort=Regnum-0&scale=10&key=&oper=&key_word=&year1=&year2=&Vol=011&Num=01&PG=&book=Journal&mod=vol&sflag=&sub_box=Y&aut_box=Y&sos_box=&pub_box=Y&key_box=&abs_box=-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103195-
dc.description.abstract본 연구에서는 인간에 대한 관찰 및 공감을 통해 혁신적 아이디어를 도출하기 위한 대표적 문제해결 방법인 디자인씽킹 방법론을 아동창의교육 과정에 접목하여 효과적인 사고의 능률 및 혁신적 결과 도출이 가능하도록 접근하는데 목적이 있다. 이는 기존 디자이너들의 디자인 활동 및 기업혁신을 위해 사용되던 디자인 씽킹을 교육적인 측면에서 접근하여 문제해결을 통한 창의성 발달 및 문제해결능력을 향상시킬 수 있는 실효성 높은 방법론으로 구성하는테 의의가 있다. 이를 위해 대표적 문제해결 방법인 Desgin Thinking 방법론과 창의적문제해결을 위한 교육모형인 CPS(Creative Problem Solving:CPS)의 속성을 조사 및 분석하고 상호 매칭시켜 유사성과 차이점을 비교, 분석하여 두 방법론의 장점을 기반으로 공감단계(E), 문제발견단계(D), 아이디어발상단계(I), 모형화단계(P), 평가단계(T) 총 5가지 단계로 나뉘며, 세부적으로 9코스를 거치는 교육프로세스를 도출하였다. 또한 전문가 분석을 통해 교육단계별 속성을 제시하고 다양한 활동으로 확장할 수 있도록 단계별로 필요한 대표적 세부활동 및 지침을 정리하여 모형화 하였다. 본 연구 결과는 아이디어 혁신 도구인 Design Thinking과 창의적 문제해결교육과정인 CPS를 융합하여 새로운 개념의 창의교육안을 창출하며, 교육단계/교수법/학습경험/환경구성 관점에서의 교육모형 제시를 통해 교육 현장에서 효과성 및 활용도가 높은 교육안으로 발전 가능하다. The research aims to activate professional and creative education combined the desigh thinking process and CPS(Creative Problem Solving)process. There is a significance of improving the effectiveness of creative education and providing educational solutions in design thinking unlike the existing objectives of Design Thinking in business and social issues. Firstly, the process and attributes of Design Thinking and CPS was redefined via detailed theoretical investigation. Secondly, advantages of the two processes and complementary ideas were derived from analyzing similarities and differences between Design Thinking and CPS. It led to propose directions and strategies of a new integrated model for creative education. Thirdly, the process of integrated model divided into 5 stages : Empathy(E), Define(D), Ideation(I), Prototype(P), Test(T), which pass through 9 modules in order to accomplish the primary mission. As the final outcome, the attributes and detailed activities according to the each stage was analyzed through Delphi Technique by experts. The results of the study will be fundamental resources with the new concept of education model, which is a fusion form of Design Thinking and Creative Problem Solving. In addition, the integrated model and attributes will be based on innovative programs and curriculums with higher utilization and effectiveness in the field of education.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국인더스트리얼디자인학회en_US
dc.subject디자인 씽킹en_US
dc.subject창의적 문제해결en_US
dc.subject창의교육모형en_US
dc.subjectDesign Thinkingen_US
dc.subjectCPSen_US
dc.subjectEducation Modelen_US
dc.titleDesign thinking과 CPS에 기반한 아동 창의교육 모형 연구en_US
dc.title.alternativeAn Education Model for Promoting Creativity in childhood based on Design Thinking and CPSen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume11-
dc.relation.page103-112-
dc.relation.journal산업디자인학연구-
dc.contributor.googleauthor김유빈-
dc.contributor.googleauthor이재환-
dc.contributor.googleauthor박소영-
dc.relation.code2017019488-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF TECHNO-PRODUCT DESIGN-
dc.identifier.pidindd2000-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > TECHNO-PRODUCT DESIGN(테크노프로덕트디자인학과) > Articles
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