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모바일 웹캐스트의 GUI 디자인 개발 방법론 연구

Title
모바일 웹캐스트의 GUI 디자인 개발 방법론 연구
Other Titles
Study on GUI design development methodology of mobile webcast
Author
박경진
Keywords
Design Process; 디자인 프로세스; LCA; 전과정평가; GUI Design; GUI 디자인; Technology Developer; 기술 융복합
Issue Date
2017-03
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술포럼, v. 28, Page. 267-277
Abstract
현재의 모바일 콘텐츠 이용 환경은 무선 통신 기술의 발전에 기인하고 있다. 여기에 무선 통신 서비스사업자의 적극적인 사업 확장 및 다양한 서비스 채널접근성 등이 융합된 결과이다. 콘텐츠 이용자는 원하는 때에 원하는 콘텐츠를 이용하는 데의 기술적 베리어가 거의 없게 되었다. 현재의 ICT 기반의 패러다임에서 이용되는 정보는 과거 지식 중심의 소극적 개념에서 경험, 엔터테인먼트 등의 의미를 통합 또는 융합적으로 포괄하게 되었다. 이는 지금까지의 정보는 부가가치 생산을 위한 기초 지식 측면의 의미가 컸다면 현재는 정보 자체가 부가가치로 인식되고 있는 현상으로 이해할 수 있다. 또한 과거의 출판물, 텍스트 중심적인 정보 이해 환경에서 정보의 유형이 매우 다양해지면서 융합적 멀티미디어적인 속성을 포함하는 거의 모든 유형으로 인식되고 있다. 이러한 환경을 상징하는 가장 대표적인 수단이 모바일 환경이며 스마트 모바일 기기를 통한 콘텐츠 생산, 수요, 소비, 이용 등이 대표적이다. 콘텐츠 이용은 웹기반의 통신 서비스 환경과 콘텐츠의 생산 전차 서비스 환경 그리고 디바이스 환경이 서로 혼합되면서 매우 다양한 콘텐츠 이용 행태를 보이게 된다. 특히 멀티미디어화 되어 있는 정보 콘텐츠를 이용하는 행태의 대부분은 융합적 방송형식을 취하고 있다. 결과적으로 사용자의 콘텐츠 이용은 멀티미디어화되어 있으며 방송 형식의 사용 환경을 모바일로 소비하는 형식으로 귀결된다. 본 연구는 이러한 환경에서 사용자가 방송 형식의 콘텐츠를 접하는 대표 유형인 모바일 환경에서의 GUI디자인 개발 환경을 인지하고 지속적으로 다양성이 심화될 수 있는 모바일 환경에서의 웹캐스트 GUI 디자인 개발을 위한 사용성 평가와 디자인 개발 프로세스 운영을 위한 방법론의 필요성을 제시하고 이를 위한 기초 방법론은 제시하는 것을 중심적 목표로 한다. 이를 통해 지속적으로 다양해지고 새로운 형식의 서비스가 출현할 가능성에 대응하기 위하여 디자인 개발을 위한 사전 접근 정보를 생성하고자 한다. 이를 위해 디자인 개발 과정에 대응하는 전과정 평가요소를 재정의하는 과정에 대한 조사와 GUI 디자인 개발을 위한 평가 방법을 구조적으로 접근하는 방식에 대한 조사를 통해 GUI 디자인 개발에 영향을 미치는 매우 산포된 요소를 보다 명확한 구조이며 체계적인 개발 접근에 대한 가능성을 중심으로 연구가 진행되었다. 연구의 결과는 다음과 같다. Recently in Korea awareness of the country"s exhibition industry has expanded and a range of support and promotional strategies have been put forward. The purpose of this study is to look into the international competitiveness know-how in terms of each nation"s trade exhibition industry by conducting a comparative analysis of policies and support systems related to the exhibition industries of Singapore, Taiwan, China, Hong Kong, the US, Germany and Korea in order to track down the source of international competitiveness of the trade exhibition industry of advanced nations. The goal of this study is to make a comparative analysis focussing on the understanding of the present state of the Korean exhibition industry as well as that of advanced nations. The objective is to present strategic measures by making a cross-comparative analysis of the competitiveness of each country with a focus on the promotional strategies for the exhibition industry in advanced nations in order to enhance the competitiveness of exhibitions promoted by the Korean government. The research method is as follows. Firstly, introduction of the background and scope of the study. The current state and characteristics of the industry will be presented based on statistics on the Korean exhibition industry found at the "Association of Korea Exhibition Industry" as well as an investigation of existing literature. Secondly, presentation of the current state of the exhibition industry and its importance. A description of the change in strategy from the previous national growth strategy toward one placing a priority on knowledge-based industry growth will be presented. Thirdly, a run down of the promotion and characteristics of both Korean and overseas exhibition industries. Focus will be given to the state of support for and growth trends in terms of the holding of exhibitions and the exhibition industry itself with regard to the promotional trends and characteristics of each nation"s exhibition industry. Fourth, this study will describe in general terms the promotional policies for the exhibition industry as well as drawing the implications involved, with a focus on the previously presented content. Finally, we will presented measures enabling the expansion of the competitiveness of Korea"s exhibitions in the international exhibition industry focussing on the present state of the exhibition industry. The results of the study are as follows.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07131557https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103190
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2017.03.28.267
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > TECHNO-PRODUCT DESIGN(테크노프로덕트디자인학과) > Articles
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