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경영시뮬레이션게임의 교육효과와 성공요인에 관한 연구

Title
경영시뮬레이션게임의 교육효과와 성공요인에 관한 연구
Other Titles
An Empirical Study on the Educational Effects and Success Factors of a Business Simulation Game
Author
김상수
Keywords
경영시뮬레이션게임; 경영교육; 교육효과; 성공요인; Business Simulation Game; Business Education; Educational Effects; Success Factors
Issue Date
2016-12
Publisher
한국경영교육학회
Citation
경영교육연구, v. 31, No. 6, Page. 281-309
Abstract
[연구목적]본 연구는 경영시뮬레이션게임 교육의 효과에 영향을 주는 요인들을 실증적으로 분석하고, 분석 결과를 기반으로 교육의 성공요인을 제시하는 데 목적이 있다. [연구방법]이를 위해 선행연구들을 기초로 경영시뮬레이션게임의 특성을 콘텐츠, 교육생, 강사, 교육환경의 네 가지 측면으로 정의하였고, 이 특성들이 교육 만족도와 효과에 영향을 미칠 것이라는 가설을 수립하였다. 그런 다음에 기업과 대학에서 경영시뮬레이션게임 교육을 실시한 후 설문조사를 수행하였고, 구조방정식 모형분석을 통해 가설을 검정하였다. 마지막으로 가설검정 결과를 기반으로 경영시뮬레이션게임 교육의 성공요인을 찾아내기 위해 전문가의 의견을 수렴하였다. [연구결과]경영시뮬레이션게임의 콘텐츠, 교육생, 강사 특성은 교육 만족도에 정(+)의 영향을 미치고, 교육 만족도는 교육효과에 정의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 분석 결과와 전문가의 의견들을 기반으로 콘텐츠, 교육생, 강사의 세 가지 관점에서 경영시뮬레이션 교육 시 고려해야 할 11가지 성공요인들을 탐색적으로 제시하였다. [연구의 시사점]본 연구는 체험중심의 경영교육 방법으로서 경영시뮬레이션게임의 효과를 실증적으로 분석하고, 그 결과를 기반으로 성공요인을 제시한 논문이다. 본 연구의 결과는 경영시뮬레이션게임을 활용한 교육방법, 솔루션 개발, 컨설팅 등에 관한 향후 연구에 기여할 수 있을 것이다. [Purpose] The purpose of this study is to analyze the educational effects of a business simulation game and to present the success factors of the education based on the results of the empirical analysis. [Methodology] To this end, based on the previous studies, we defined the characteristics of a business simulation game into four aspects: content, trainees, instructors, and the learning environment. Using this framework, we established the hypotheses that affect the educational satisfaction and effectiveness. Then the survey was carried out after conducting the business simulation game training in companies and universities. Following this, the hypotheses were tested through structural equation modeling analysis. Finally, expert opinion was gathered to find the educational success factors for the business simulation game, based on the hypotheses test results. [Findings] Content, trainees, and instructors’ characteristics of the business simulation game had a positive effect on the educational satisfaction, and this satisfaction was found to have a positive effect on the educational effectiveness. In addition, we suggested 11 success factors for the education of the business simulation game based on the analyzed results and the expert opinion. [Implications] This study was empirically analyzed the effects of business simulation games as a method of management education and presents success factors based on the results. The results of this study will contribute to future research on teaching methods, such as utilizing business simulation games, solution development, and consulting.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010025067564https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103034
ISSN
1598-8651
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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