224 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author백정희-
dc.date.accessioned2019-04-23T02:33:53Z-
dc.date.available2019-04-23T02:33:53Z-
dc.date.issued2016-07-
dc.identifier.citation한국체육학회지, v. 55, No. 4, Page. 433-442en_US
dc.identifier.issn1738-964x-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3461091-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102553-
dc.description.abstract본 연구는 한국의 문화예술교육정책의 변화를 살펴보고 무용교육의 실천과제를 탐색하기 위하여 첫째, 한국의 문화예술교육 정책의 전반적 상황을 살펴보고, 둘째, 한국의 제도권 교육 현장에서 무용교육의 실천과제를 論하였다. 연구방법은 문화예술정책, 문화예술교육 및 학교교육현장 사례를 찾아 볼 수 있는 문헌자료 분석방법을 사용하였다. 그 결과 현재 한국의 문화예술교육정책은 1993년부터 ‘전통문화 예술의 보존과 발전’의 방향에서, 현재의 문화 융성의 시대에 맞는 교육으로 진행되어왔다. 제도권 현장에서 교육의 목표는 예술가 육성에서 우리문화의 보존과 발전, 다음에는 문화를 향유할 수 있는 국민 육성, 문화 국민육성 그리고 현재는 문화예술을 통한 창의인재 육성이 되었다. 실천 과제로는 여러 측면의 방법론적 실천전략의 필요와 교육 현장에서의 교수자의 전문성 보강이 필요한 것으로 나 타났다. This article, in order to review changes in the Korean cultural art education policies and to study the practical tasks of dance education, firstly, figured out the comprehensive situations of the Korean cultural art education policies, and secondly, discussed the practical tasks in the institutional education field in Korea. The method of this study was make an analysis incultural art education policies and resolve in the institutional education field ,As a result, the current Korean cultural art education policies has progressed from the direction of ``conservation and development of traditional cultural arts`` in 1993 to the present one suitable to the era of cultural enrichment. In the institutional field, the purpose of education has changed from the early rearing of artists to ``conservation and development of the Korean culture`` to rearing citizens and cultural people who can share and enjoy culture to the current rearing creative talents through cultural art. For the practical tasks, it necessitates methodological practical strategies in various aspects and supplement of educators`` expertise in educational field.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국체육학회en_US
dc.subjectKorean cultural art educationen_US
dc.subjectinstitutional educationen_US
dc.subjectcultural art education policyen_US
dc.subjectcreative talenten_US
dc.subjectpractical tasken_US
dc.title한국문화예술교육정책과 학교무용교육의 실천과제 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on the Korean Cultural Art Education Policies and the Practical Tasks of School Dance Educationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume55-
dc.relation.page433-442-
dc.relation.journal한국체육학회지-
dc.contributor.googleauthor백정희-
dc.relation.code2016019252-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF DANCE AND PERFORMING ARTS-
dc.identifier.pidjh100-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE