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공영방송 KBS의 ‘사회적 책임’에 대한시청자 평가가 KBS 선호도 및 적정 수신료 부담액에 미치는 영향에 관한 연구

Title
공영방송 KBS의 ‘사회적 책임’에 대한시청자 평가가 KBS 선호도 및 적정 수신료 부담액에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
Exploring the Relationship Between the Viewers’ Evaluations on KBS’s Social Responsibilities and Their Preferences of KBS & Reasonable TV License Fee
Author
우형진
Keywords
CSR; ISO 26000; 사회적 책임; 수신료; Social Responsibility; TV license fee
Issue Date
2016-05
Publisher
한국방송학회
Citation
한국방송학보, v. 30, No. 3, Page. 42-76
Abstract
본 연구의 목적은 KBS의 사회적 책임에 대한 시청자 평가가 KBS 선호도와 적정 수신료 부담액에 미치는 영향을 살피는 것이다. 대학생과 학부모 총 692명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, KBS의 사회적 역할 요인 가운데 ‘공공복리증진,’ ‘국민기본권옹호,’ ‘교육혁신 및 문화 창달,’ ‘국민체육 및 국제협력’에 대한 시청자 평가가 높을수록 KBS 선호도가 높게 나타났다. 둘째, KBS의 미디어 기업 사회적 책임 네 가지 영역 요인 가운데, ‘경제적 책임’을 제외하고, ‘법적 책임,’ ‘윤리적 책임,’ ‘자선적 책임’에 대한 시청자 평가가 높을수록 KBS에 호감을 갖는 것으로 나타났다. 셋째, KBS의 ISO 26000 7대 핵심영역에 대한 시청자 평가 중, ‘조직/거버넌스,’ ‘노동관행,’ ‘공정운영,’ ‘소비자 이슈,’ ‘지역사회참여와 발전’에 대한 시청자 평가가 높을수록 KBS에 대하여 호의적인 것으로 나타났다. 다음으로 KBS 적정 수신료 부담액에 미친 사회적 책임에 대한 시청자 평가 요인 가운데 ‘공공복리증진,’ ‘윤리적 책임,’ ‘자선적 책임,’ ‘소비자 이슈’가 정적 인과관계를 나타냈고, ‘경제적 책임’은 부적 인과관계를 나타냈다. KBS 수신료 월 2,500원 이상 인상 지불 의향에 영향을 미치는 요인들 중에 ‘국민체육 및 국제협력’과 ‘소비자 이슈’는 시청자 평가가 높을수록 수신료를 월 2,500원 이상 지불할 의향이 있다는 결과를 나타냈고, ‘경제적 책임’에 대한 시청자 평가가 높을수록 수신료 월 2,500원 이상 지불할 수 없다는 의향을 보였다. KBS의 사회적 책임에 대한 시청자 평가 이외의 요인들의 경우, 젊은 세대가 장년층에 비해 수신료 인상 허용도가 더 높았고, 한국전력공사에 의한 수신료 징수 체계를 인지하고, 수신료가 35년 째 월2,500원으로 동결된 사실을 알고 있는 사람은 수신료 월 2,500원 이상 인상에 동의하는 경향이 있는 것으로 나타났다. This study is to investigate how the viewers’ evaluations on KBS’s social responsibilities affect their preferences of KBS & reasonable TV license fee. The 692 survey data were collected from college students and their one of parents. Research findings indicate that the viewers’ evaluations on ‘promoting public welfare,’ ‘protecting fundamental rights,’ ‘innovating education & culture,’ ‘national sports promotion & enhancing international relation,’ ‘legal responsibility,’ ‘ethical responsibility,’ ‘philanthropic responsibility,’ ‘organizational governance,’ ‘labour practices,’ ‘fair operating practices,’ ‘consumer issues,’ and ‘community involvement and development’ have influence on their preference of KBS. And, the viewers’ valuations of ‘promoting public welfare,’ ‘ethical responsibility,’ ‘philanthropic responsibility,’ and ‘consumer issues’ have positive causal relationships with intentions to pay to reasonable TV license fee. The viewers’ evaluations of economic responsibility, however, have negative relationships on raising the TV license fee. Relying on raising TV license fee more than 2,500 won, the viewers’ evaluations of ‘national sports promotion & enhancing international relation’ and ‘consumer issues’ have positive relationships whereas the one’s ‘economic responsibility’ has negative relationship. The younger generations have more tolerance than the older on paying raised TV license fee. The viewers who know TV license fee collecting system and the reason why the TV license fee has been frozen for last 35 years tend to pay raised TV license fee.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06688148https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102300
ISSN
1229-0254
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Articles
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