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브랜드 디자인 연구에 있어 문화의 요소와 기능

Title
브랜드 디자인 연구에 있어 문화의 요소와 기능
Other Titles
The Elements and Functions of Culture to Brand Design Study
Author
최인영
Keywords
문화; 브랜딩; 문화기능; Culture; Branding; Brand Functions
Issue Date
2016-04
Publisher
한국브랜드디자인학회
Citation
2016 한국브랜드디자인학회 학술대회, Page. 52-53
Abstract
‘문화(Culture)’의 어원은 라틴어의‘Cultus’에서 유래하였다. 이는 ‘재배하다’, ‘경작하다’, ‘마음을 돌보다’, ‘지적인 개발을 하다’ 등의 의미가 있다. 문화는 인간에게만 있는 생각과 행동 방식인 의식주, 언어, 풍습, 종교, 학문, 예술, 제도 등을 사회 구성원들로부터 배우고 전달받는다. 본 연구는 브랜드 디자인 연구에 있어 문화를 성립시키는 5가지 요소인 기술, 가치, 사회관계, 언어, 물질을 분석하고, 문화로 변화하는 4가지 기능을 제안하였다. The word ‘Culture’ is based on a latin word ‘Cultus.’ It means ‘cultivate’, ‘refinement’, and ‘a toiling over something.’ Culture gets forwarded to learn the ritualistic thoughts and behaviors, language, customs, religion, academic, artistic , institution, etc. that only human can provide from the society. This preliminary study proposes a research method on adopting culture in brand design in utilizing four functions and analyzing technology, values, social relationships, language, material as five elements.
URI
https://www.earticle.net/Article/A290189https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102245
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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