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캘리그래피의 시각적 표현유형과 시청자 기억의 상관성 연구 - TV 드라마 타이틀을 중심으로 -

Title
캘리그래피의 시각적 표현유형과 시청자 기억의 상관성 연구 - TV 드라마 타이틀을 중심으로 -
Other Titles
Study on the relationship between visual expression type of Calligraphy and consumer memory -Focusing on brand logos of TV drama title-
Author
김성훈
Keywords
캘리그래피; 시각적 표현유형; 기억 전략; Calligraphy; visual expression type; memory strategies
Issue Date
2016-04
Publisher
커뮤니케이션디자인학회
Citation
커뮤니케이션 디자인학연구, v. 55, Page. 294-303
Abstract
본 연구는 TV드라마 타이틀에서 캘리그래피의 활용과 현황조사를 분석하고 어떠한 시각적 표현유형이 시청자의 기억에 오래 남고 인지하며 주목되는지 알아보고자 하였다. 이에 캘리그래피의 선행연구와 문헌, 사전을 통해 캘리그래피의 개념 및 정의를 표로 정리하였다. 둘째, Lutz의 이론에 따라 TV드라마 타이틀의 시각적 표현유형 (고딕, 명조, 캘리그래피, 기타)을 4가지로 분류하여, 연구 샘플을 제작하고 시각적 표현유형의 시청자 기억에 대한 차이를 실증적으로 알아보았다. 마지막으로 캘리그래피적 표현이 인지도, 호감도, 시청의도에 대해 어떠한 차이와 상관성을 보이는지 실험과 설문을 통해 조사하였다. 그 결과 캘리그래피 66.0% > 기타 24.0% > 고딕 6.0% > 명조 4.0%의 순서로 기억되어 지고 있었다. 시각적 형태가 특징적이고 글의 의미의 내용을 보다 명확하게 표현할 수 있는 캘리그래피의 표현유형이 기억의 차이를 주었다. 또한 유기적인 곡선을 많이 사용하며 장식과 아름다움을 목적으로 하는 기타체에서 캘리그래피적 표현유형 다음으로 기억되어 지고 인지도가 가장 높은 것을 알 수 있다. 이것은 문자 형태의 기억을 강조하는 문자체는 조형적인 문자체의 의미보다는 감성적, 미적 의미를추구하는 것을 알게 되었다. 시각적 표현유형에서 호감도, 시청의도 모두 캘리그래피의 표현이 가장 높은 결과를 나타냈다. 본 연구는 TV드라마 타이틀이 시각적 표현유형에 따라 시청자의 기억 반응이 다르게 나타나는 기억전략을 제시하고자 한다. The aim of this study was to evaluate whether cognitive attention and utilization survey analysis and visual representation of any type of calligraphy in the TV drama titles remain long in the memory of viewers. Firstly, we summarized and made a table about the concept and definition of Calligraphy through the review of previous studies, literatures, and dictionaries. Secondly, we classified visual representation type of TV drama titles (Gothic typeface, Mingjo typeface, calligraphy and others) to the theory of four Lutz. And then we made the research sample and empirically evaluated the differences in the viewer’s memory of visual representation type. Finally, we investigated the relationship between Caligraphic representation and awareness, favorability, and purchasing intention through the experiment and survey. As a result, visual representation type was Calligraphy 66.0% > others 24.0%> Gothic 6.0% > Mingjo in the order of viewer’s memory. The representation type of Calligraphy with the unique form of visual features and the clearly expressed content of the article could make the difference for viewer’s memory. Other letter types with use a lot of organic curves, decorative, and beautiful followed representation type of Calligraphy in the order of viewer’s memory. We recognized that character of letter emphasized on memory of shape pursue emotional and aesthetic sense rather than figurative meaning of character of letter. Awareness, favorability, and purchasing intention in Caligraphic representation showed the highest results among the visual representation types. This study is to present the memory strategies that the memory reactions of viewers appear differently according to visual representation type of TV drama titles.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3432723https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102227
ISSN
1976-1562
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