Full metadata record
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 박조원 | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-17T06:15:26Z | - |
dc.date.available | 2019-04-17T06:15:26Z | - |
dc.date.issued | 2016-04 | - |
dc.identifier.citation | 한국콘텐츠학회 논문지, v. 16, No. 4, Page. 123-131 | en_US |
dc.identifier.issn | 1598-4877 | - |
dc.identifier.uri | http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06667085 | - |
dc.identifier.uri | https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102226 | - |
dc.description.abstract | 이 연구는 미술관 관람객을 대상으로 실시한 설문 조사 분석을 통해 미술관의 관람 동기와 관람을 통해 지각된 체험의 질이 관람 만족에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 요인 분석을 통해 미술관 관람 동기가 ‘지식 추구’, ‘휴식 추구’, ‘문화 동경’, ‘유대 결속’의 차원으로 구성됨을 밝혔으며, 지각된 체험의 질은 ‘심미/오락’, ‘교육’, ‘일상 탈출’, ‘소속감의 4개 차원으로 구성됨을 확인하였다. 이어 회귀 분석을 통해 동기와 지각된 체험의 질이 만족에 미치고 있음을 발견하였다. 이러한 분석 결과를 토대로 만족도 제고를 통한 박물관운영의 개선을 위한 방안이 논의되었으며 후속 연구를 위한 아이디어가 제시되었다. The present study attempted to explore the impact of art gallery visitors’ motivation and perceived quality of experience on satisfaction. For this purpose surveys were conducted at art galleries. The factor analyses identified four dimensions (knowledge, leisure, yearn for culture and art, and relationship) of motivations and another four dimensions (esthetic/entertainment, education, escapist, and sense of belonging) of perceived quality of experience. Subsequently, regression analyses revealed the influence of motivations and perceived quality of experience on satisfaction. Based on the findings, managerial implications and suggestions for further studies were discussed. | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 한국콘텐츠학회 | en_US |
dc.subject | 미술관 | en_US |
dc.subject | 관람 동기 | en_US |
dc.subject | 지각된 체험의 질 | en_US |
dc.subject | 만족 | en_US |
dc.subject | Art Gallery | en_US |
dc.subject | Motivation to Visit | en_US |
dc.subject | Perceived Quality of Experience | en_US |
dc.subject | Satisfaction | en_US |
dc.title | 미술관 관람 동기와 지각된 체험의 질이 관람 만족에 미치는 영향 | en_US |
dc.title.alternative | The Impact of Art Gallery Visitors’ Motivation and Perceived Quality of Experience on Satisfaction | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.no | 4 | - |
dc.relation.volume | 16 | - |
dc.relation.page | 123-131 | - |
dc.relation.journal | 한국콘텐츠학회 논문지 | - |
dc.contributor.googleauthor | 박조원 | - |
dc.relation.code | 2016019321 | - |
dc.sector.campus | E | - |
dc.sector.daehak | COLLEGE OF COMMUNICATION[E] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF JOURNALISM & MASS COMMUNICATION | - |
dc.identifier.pid | parkjowon | - |
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