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초대형 복합쇼핑몰에 나타난 몰링문화 현상에 관한 연구

Title
초대형 복합쇼핑몰에 나타난 몰링문화 현상에 관한 연구
Other Titles
A Case Study on the Tendency of Malling Culture Appear in Mega Complex Shopping Mall
Author
엄경희
Keywords
Mega Complex Shopping Mall; 초대형 복합쇼핑몰; Malling Culture; 몰링문화; One Stop Shopping; 원스톱쇼핑
Issue Date
2016-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 22, No. 1, Page. 203-214
Abstract
In Korea, the fashion industry not only provides shopping as an alternative of department store and fashion shopping mall which has reached a growth boundary, but also pushes forward mega complex shopping mall providing various leisure facilities. Such appearance of mega complex shopping mall has established “Malling Culture” phenomenon meaning a new form of consumption that consumers can enjoy various one-stop cultural experiences including shopping, recreation, performance, hotel, and restaurant in one place. This study has its purpose to understand a development potential of Korean complex shopping mall by analyzing definition and characteristics of mega complex mall and malling culture phenomenon. In addition, this study has also analyzed to provide fundamental data which can be utilized in fashion industry by suggesting applicable direction. As a research method, literature investigation, internet research, theoretical consideration through reports of related enterprises and institutions have practiced to investigate characteristics and developmental process of mega complex shopping mall, and to analyze phenomenons and cases appeared from malling culture which is newly established with an appearance of mega complex shopping mall. As a result, a mega complex shopping mall is not only a new living culture concept that ell ages can enjoy together, but also a global trend of distribution system which can satisfy consumer desire to enjoy various life styles including shopping, recreation, spectacles, entertainment, and rest area in one place. In addition, it can be a new mean of escape for fashion industry which has met depression, because mega complex shopping mall is rapidly spreaded from metropolis to enhance diversity. 국내 패션업계는 장기 불황 속에서 기존에 존재하는 백화점과 패션 복합쇼핑몰의 성장 한계 대안으로 쇼핑 뿐 아니라 다양한 여가를 즐길 수 있는 편의를 제공하는 신 개념 초대형 복합쇼핑몰을 추진하고 있다. 이러한 초대형 복합쇼핑몰의 등장은 한 장소에서 백화점 · 면세점 · 대형마트 · 호텔 등의 숙박시설 · 다양한 엔터테인먼트 · 휴식 공간 · 오피스텔까지도 포함하고 있어 몰이라는 한 장소에서 원스톱(Ons-Stop)으로 모든 것을 즐길 수 있는 새로운 소비 형태를 뜻하는 몰링(Malling)을 즐기는 “몰링문화” 현상을 만들어내고 있다. 이제 복합쇼핑몰은 점점 더 대형화 되고 멀티화 되어 가고 있다. 이에 본 연구는 복합쇼핑몰의 정의 및 특성을 고찰하고, 초대형 복합쇼핑몰에 나타난 몰링문화 현상을 분석함으로써 한국 복합쇼핑몰의 발전 가능성을 파악하고, 적용 가능한 방향을 제시함으로서 패션 산업에서 활용할 수 있는 기초 자료를 제공하고자 연구되어졌다. 연구 방법으로는 문헌조사와 인터넷 자료조사, 관련업체와 기관의 보도 자료를 통한 이론적 고찰을 바탕으로 초대형 복합쇼핑몰의 특성 및 발달과정을 분석하였으며, 현재 국외에 운영되어 지고 있는 초대형 복합쇼핑몰의 특성을 조사 분석하고 몰링문화가 나타나는 현상 및 사례를 조사 분석하였다. 그 결과, 초대형 복합쇼핑몰은 가족단위를 포함해 전 연령대가 함께 즐길 수 있는 새로운 생활문화의 개념으로 쇼핑뿐 아니라 놀이, 볼거리, 즐길 거리, 휴식 공간, 여가를 즐기는 공간으로까지 확대되면서 다양한 라이스타일을 한 곳에서 이루고 싶어 하는 소비자의 욕구를 충족시킬 수 있는 유통구조로 미국과 일본은 이미 정착되어진 트렌트이며, 한국은 그 발전 단계라고 할 수 있었다. 이에 초대형 복합쇼핑몰의 형태와 규모는 점점 더 대형화 멀티화 되어 가고 있는 것을 알 수 있었으며, 도시 전체가 몰로 구성된 초대형복합쇼핑몰이 급증하는 현상을 확인 할 수 있었다. 현재 이러한 초대형 복합쇼핑몰들이 대도시 중심으로 급격히 확산되어 있고 다양성이 높아지면서 오랜 시간 지속된 경제 불황속의 패션 시장에 새로운 대안이 될 수 있을 것이라 사료되어진다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06649932https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102176
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > SURFACE & INTERIOR DESIGN(서피스·인테리어디자인학과) > Articles
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