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사용자 경험 디자인에서 사용자의 자아개념에 관한 연구

Title
사용자 경험 디자인에서 사용자의 자아개념에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Ego Concept of User on User Experience Design
Author
김성훈
Keywords
User Experience Design; 사용자 경험 디자인; Ego; 자아; Self; 자기; User; 사용자; Customer; 소비자
Issue Date
2016-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 22, No. 1, Page. 323-337
Abstract
In the user experience, the user who has the essence of human being, user experience means the ego-self experience for the user. However, it has been treated as a single object for consumption and use of the user in the most of the research and projects of the user experience. In this study, aim to provided that the theoretical basis that is possible to achieve personal growth and development in the phenomenon the ego is lost and replaced with products and services through the study for the nature of the user ego-self. This study conducted three stages of research for that. First of all, this study investigated the holistic user experience and the problems from the access point of view of the user as a consumption cause through the status research of the user experience and the user. Secondly, this study derived the basis that the concept and components of the user self-ego by considering the experience of the self-ego as the essential of human through the literature. Based on conducted the study, thirdly, this study was investigated to be expressed throughout the holistic self-ego that composed with the internal(subject) and external(object) self-ego. Moreover, the function for four characteristic ego ‘the practicing, thinking, reflecting and the sharing ego’ expressed in the process of experience. Finally, this study described expected effect of the user experience design for self-ego of the user and the meaning and role of the concept for the self-ego derived in this study. 사용자 경험 디자인에서 사용자는 한 인간으로서의 본질을 가진 존재로, 사용자 경험은 곧 사용자 자아의 경험을 의미한다. 하지만 사용자 경험디자인 연구나 프로젝트에서 사용자를 대부분 소비나 사용을 위한 단일 개체로 여기고 진행해 왔다. 본 연구는 사용자 자아의 본질에 대한 연구를 통해, 대상 제품과 서비스에 자아가 대체되고 상실되는 현상들 속에서 자아의 성장과 발전을 도모할 수 있는 방안 마련을 위한 이론적 기준을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 크게 세 단계로 연구를 진행하였다. 첫째, 현상에 대한 탐구로써 사용자 경험디자인과 사용자의 연구를 통해 사용자 경험디자인의 총체성과 소비 관점의 사용자 접근이 야기하는 문제점들을 규명하였다. 둘째, 문헌을 통하여 인간의 본질인 자아의 경험을 고찰함으로써 사용자의 자아개념과 구성요소 도출 근거를 마련하였다. 셋째, 진행된 연구들을 토대로 사용자의 자아가 내적(주체적), 외적(객체적) 존재로 구성되며 총체적 자아로 발현된다는 것을 규명하였다. 또한 경험 과정에서 발현되는 4가지 특성 자아인 실천적, 사유적, 반성적, 공유적 자아의 기능을 도출하였다. 마지막으로 사용자의 자아를 위한 경험디자인의 기대효과와 이를 위해 본 연구에서 도출한 자아개념의 역할과 의미에 대해 기술하였다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06649942https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102174
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ENTERTAINMENT DESIGN(엔터테인먼트디자인학과) > Articles
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