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중국 문화콘텐츠 산업의 구조변화와 한국의 대응전략

Title
중국 문화콘텐츠 산업의 구조변화와 한국의 대응전략
Other Titles
The Structural Change of Chinese Culture Industry and Strategy of Korean Culture Contents Industry
Author
김영재
Keywords
문화콘텐츠 산업; 중국; 해외진출; 비즈니스 모델; 구조변화; Culture Content Industry; China; Globalization; Structural Change; Business Model
Issue Date
2016-03
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, No. 40, Page. 139-166
Abstract
본 연구는 중국 문화콘텐츠 산업의 구조 변화에 따른 기회와 위협을 확인하고, 해외시장 진입 유형, 현지화 및 시장지향성, 디지털 미디어 환경 도래에 따른 콘텐츠 비즈니스 모델 혁신이라는 세 가지 관점에서 한국의 대응전략을 모색하였다. 중국의 산업 구조변화는 시장화, 세계화, 융합화, 금융화 등 네 가지 방향으로 이루어지고 있으며, 이는 한국 문화콘텐츠의 현지 시장 경쟁력 약화, 세계 시장에서의 입지 약화, 중국시장 수익구조 악화, 한국 문화콘텐츠 산업의 중국자본 종속이라는 결과를 초래할 수 있어 시급한 대응이 필요하다. 본 연구에서는 중국 기업과의 전략적 제휴 강화를 통한 협력형 시장 진입, 현지화와 시장 지향성의 강화, 연관 산업에서 수익원을 확보하기 위한 새로운 비즈니스 모델의 필요성을 확인하였다. 그에 따라 본 연구는, 콘텐츠 기획개발의 현지화, 중국이 구축하고 있는 글로벌 네트워크 참여, 사업구조 고도화를 위한 연관 산업 동반진출, 현지 기업들과의 공동사업, 한국 금융자본의 중국 문화금융 시스템 참여 등을 대응전략으로 도출하였고, 정책 방안으로는 정부 간 공동제작 협정 추진, 한중 공동제작 투자펀드 활성화, 콘텐츠 기획 개발 현지화 지원, 콘텐츠와 연관 산업의 해외 동반진출 전담조직 신설을 제시하였다. This study is to suggest the strategy for Korean culture contents industry considering opportunity and treat from the structural change of Chinese culture industry. To develop the strategy, the discussion has centered on foreign market entry mode, localization and business model innovation in digital media environment. The directions of recent change of Chinese culture industry can be summarized as; i) introduction of market system with fair competition, ii) establishment of global network, iii) convergence with other industry for transition from ‘made in China’ into ‘created in China’, and iv) introduction of financing system for culture industry. This could be serious threat on Korean culture content industry, in that, it could weaken the local market competitiveness, profit structure in Chinese market, and the positioning of Korean culture contents in global market. It also could cause the subordination of Korean culture contents industry to abundant Chinese capital flowing into culture industry. The Korean culture contents industry should respond to this structural change, by shifting the market entry mode into ‘cooperative mode’ with strategic alliance with various players in China, which will also improve the localization of content and market-orientation of local operation. Also, the business model innovation by securing the variety of revenue streams from other industry value chains is needed. The government should support this strategic change, helping i) localization of content development, ii) participation in global network of Chinese culture industry, iii)collaboration with Chinese companies in culture industry , and iv) participation in financing system of Chinese culture industry.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06650428https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102166
ISSN
1975-4469
DOI
10.18658/humancon.2016.03.40.139
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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