502 0

CPS 기반의 디자인 교육 프로그램 개발에 관한 연구

Title
CPS 기반의 디자인 교육 프로그램 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study On Design Education Program Based On CPS(Creative Problem Solving)
Author
고은영
Keywords
디자인교육; 창의적문제해결; 구성주의학습이론; Design Education; CPS; Constructivist Learning Theory
Issue Date
2016-03
Publisher
한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 14, No. 1, Page. 109-118
Abstract
This study was carried out to develop a design education program based on CPS and by applying it to look into the effect of the program on the change of creative character in elementary school students. The purpose aim of this thesis is to suggest a new direction of phased design instruction by applying CPS (Creative Problem Solving Model) developed by Osborn and Parners into design teaching in elementary art and design class. To achieve this aim, I have studied CPS based on the constructivist theory and tried to put forward a teaching program that will be able to induce creative expression reflecting the process of problem resolving in a design class. This program is expected to produce the following effects: First, the ability to continue to develop their own creative vision is formed. Second, students focus not only on the results but also on the process of problem solving and achievement. This study on the design teaching plan applying CPS satisfies the essential need. In addition, it is effective on improvement of creative design thinking for new value and design performance ability for systematic problem solving focused on design idea. In the future, this study is expected to provide some information on the method of design education and the design of educational programs. 본 연구는 CPS(Creative Problem Solving)를 적용한 디자인 교육 프로그램을 개발, 이를 초등학생에게 적용하여 창의적 인성의 변화에 미치는 효과를 알아보기 위해 수행되었다. 창의적 사고를 길러주기 위해 개발된 Osborn과 Parners의 CPS 모형을 초등학생들의 수업에 알맞게 구안 적용하여 단계적인 디자인학습지도의 새로운 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 구성주의 학습이론과 창의적 사고를 바탕으로 하는 문제해결 실행능력의 개념을 파악한 후, 이를 바탕으로 디자인 교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램에서 기대하는 효과로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 아이디어를 어떻게 조형적으로 표현할 것인지를 정리하는 과정을 통해 창의적 인성이 향상되었다. 둘째, 문제해결과정의 중요성에 대해 인지하게 되었다. 창의적 문제해결(CPS) 기반의 디자인 교육프로그램은 현대사회의 변화하는 교육의 다양한 요구를 충족시킬 뿐 아니라 새로운 가치를 창출하는 창의적 사고 능력을 향상시켜 문제해결에 보다 체계적으로 접근하는 디자인 수행능력 증진에 매우 효과적임을 시사한다. 본 연구가 향후 디자인교육에 기초 자료로 도움이 되기를 기대한다.
URI
https://www.earticle.net/Article/A267190https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102163
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ENTERTAINMENT DESIGN(엔터테인먼트디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE