274 0

저장 아이콘 디자인 리뉴얼을 통한 Refresh Perception에 관한 연구

Title
저장 아이콘 디자인 리뉴얼을 통한 Refresh Perception에 관한 연구
Other Titles
A Study about the impacts of save icon renewal on Refresh Perception
Author
박규원
Keywords
저장 아이콘; 아이콘 디자인 리뉴얼; 리후레쉬 인식; Save Icon; Icon Design Renewal; Refresh Perception
Issue Date
2016-03
Publisher
한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 14, No. 1, Page. 71-84
Abstract
Most modern society , in order to provide a convenient interface in the context of smart phone environments , various GUI have been developed. GUI using the form of intuitive icons as effectively recognized the user is best developed .Not a lot of icon is changed a long time to the user , there is recognized to be the icon , storage of the icon to be seen most users use among them , was made at a time when the floppy disk has been recognized as an act of preservation .However , the preservation of the icon is the floppy disk is the right now also used to disappear .The present era , because the floppy disk is not in use , it should save icon metaphor is changed . In this study , the design renewal against the background of the suit properties for use case and age of save icon that is currently being used . Try to know that you are aware of the renewal has been an icon in any way the user. The process is referred to as a stage that refresh perception. And verified through comparison experiment to create the procedure , to analyze . Then , using the result , the user attempts to contribute to a more effective and intuitive icons design production. 현대에 이르러 사회 전반적으로 모바일 환경이라는 토대에 편리한 인터페이스를 제공하기 위해 다양한 GUI(Graphic User Interface)가 개발되고 있으며, 사용자에게 효과적으로 잘 인식되도록 직관적인 아이콘 형태를 이용한 GUI가 가장 잘 발달되어가고 있다. 그 가운데서도 사용자들에게 오랫동안 변하지 않고 인식되어진 아이콘들이 있으며 그 중 사용자가 가장 자주 보고 접하는 저장 아이콘은 플로피디스크가 저장매체로 사용되던 시대에 처음 만들어져서 지금까지도 동일한 모양으로 사용되어지고 있다. 하지만 현재 저장매체로서 플로피디스크는 사용되고 있지 않기 때문에 기존 저장 아이콘의 디자인 리뉴얼되어야 할 필요성이 있고, 변경 될 경우 사용자에게 혼란을 줄 수 있는 위험성을 충분히 고려 한 후에 변경되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 현재 사용되어지는 저장 아이콘의 활용 사례와 시대 흐름을 바탕으로 디자인 리뉴얼을 한 후에 리뉴얼된 저장 아이콘을 사용자가 어떤 요소를 통해 인식하는지 알아본다. 그 일련의 과정을 리후레쉬 인식(Refresh Perception)이라는 단계라고 정립하여 가설 설정 후 비교 실험을 통해 검증 및 분석을 통해 결과를 제시하였다. 연구 결과, 저장 아이콘의 시각요소 중 외곽형태가 아이콘 디자인 리뉴얼 시 사용자가 느끼는 리후레쉬 인식에 가장 많은 영향을 미친다는 것을 증명하였다. 따라서 아이콘 디자인 리뉴얼 시 외곽 형태에 대한 디자인 방향을 고려되어야 하며 변경 후 사용자의 기존 행위가 유도 될 수 있도록 디자인되어야 할 것 이다.
URI
https://www.earticle.net/Article/A267187https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102148
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE