문화 상품 소비 규모 결정 요인 - 취향, 미디어 이용, 인구사회학적 요인의 영향
- Title
- 문화 상품 소비 규모 결정 요인 - 취향, 미디어 이용, 인구사회학적 요인의 영향
- Other Titles
- Determinants of Cultural Consumption
- Author
- 전범수
- Keywords
- 문화 상품; 문화 상품 소비; 문화 취향; Cultural Products; Cultural Consumption; Cultural Taste
- Issue Date
- 2016-01
- Publisher
- 한국문화관광연구원
- Citation
- 문화정책논총, v. 30, No. 1, Page. 182-202
- Abstract
- 본 연구는 연간 문화 상품 소비와 이와 같은 소비에 영향을 미치는 요인들을 살펴보기 위한 것이다. 미술 전시회를 비롯해 클래식 연주, 책 구입, 공연, 대중음악 콘서트, 영화, 축구 및 야구 같은 스포츠, 사진 전시회 등 9개의 문화 상품 소비와 이들에 영향을 미치는 요인을 취향을 포함해 미디어 이용, 인구사회학적 요인 등 3개 차원에서 탐색적으로 접근했다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 책을 포함해 영화 등 대중적인 문화 상품 소비 규모가 가장 큰 것으로 나타났다. 반면 스포츠와 순수 문화 상품 소비 규모는 비교적 작은 것으로 나타났다. 둘째, 응답자의 취향은 문화 상품 소비와 밀접하게 연계성이 있는 것으로 나타났다. 반면 미디어 이용 변수들은 문화 상품 소비와 연계성이 높지 않은 것으로 나타났다. 이 외에 대부분의 문화 상품 소비는 개인 소득 규모와 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 문화 상품 소비를 결정하는 요인들이 무엇인가를 살펴본 결과, 소득 변수와 취향 변수가 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다.
This study attempted to find determinants of cultural consumption of nine cultural services. There were several major results. First, the results of frequency analysis showed that book buying was the largest among the studied services. Sports and artistic cultural services were the least consumed services. Second, correlation analyses showed that there were significant relationships between cultural consumption and individual taste and between cultural consumption and individual income. Third, regression analyses showed that the major determinants of cultural services consumption were individual taste and income, suggesting that the variety and quantity of cultural consumption can be determined by individual taste for cultural services and access to disposable capital.
- URI
- http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06600109https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102055
- ISSN
- 1738-1258
- Appears in Collections:
- COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML