331 0

일본어 수업에서의 ‘학습 포트폴리오’와 ‘학습 성취도’의 비교분석

Title
일본어 수업에서의 ‘학습 포트폴리오’와 ‘학습 성취도’의 비교분석
Other Titles
A comparative analysis of ‘learning portfolio and learning achievement level’ in Japanese class
Author
Yoko, Seki
Keywords
자기평가; 학습 포트폴리오; 학습자중심교육; 내성; 학습 성취도; Self-Assessments; Learning Portfolio; Learner-Centered Education; Reflection; Learning Achievement Level
Issue Date
2015-12
Publisher
한양대학교 일본학국제비교연구소
Citation
비교일본학, v. 35, Page. 231-248
Abstract
교육학에서의 포트폴리오는 단순히 학습 성과물의 모음이 아닌, 학습 과정을 시각화하고 학습자 스스로 자신의 학습을 평가하는 자기계발 및 자율학습, 협동학습, 동기부여 등 학습자 주체교육에 필요한 요소를 갖춘 교수법이자 교수자의 교육이나 관리 등의 분야에서 폭넓게 활용할 수 있는 교육 시스템의 하나로서 주목을 받고 있다. 본 연구는 학습자가 작성한 학습 포트폴리오가 학습에 어떠한 영향을 주는지를 알아보기 위한 조사 및 분석을 목적으로 한다. 조사 내용은 2010년도부터 도입한 학습 포트폴리오의 평가점수와 중간고사와 기말고사의 평가점수를 비교하여 학습자의 성적에 영향을 주는 상관관계에 대하여 분석하였다. 그 결과, 학습자들의 기본실력과는 별개로 학습 포트폴리오를 성실하게 작성하는 것이 성취도에 영향을 주는 등, 학습 포트폴리오가 학습자의 이해도에 영향을 주는 것을 확인할 수 있었다. Portfolio in pedagogy is not only a mere collection of learning achievements but a teaching method equipped with self-development, self-learning, cooperative learning, motivation and etc. that evaluate one’s own learning and visualize learning process but also catches attention as an educational system that can be widely used in educating and managing learners and so forth. The purpose of this study is to research and analyze learning portfolios made by learners to see how they affect learning. For this purpose, scores evaluating learning records, which are a learning portfolio taken into effect in 2010, scores of the finals were analyzed to see corelation affecting learners’ scores. The result confirmed that apart from learners’ basic ability, writing learning records faithfully affects their achievement and etc., showing note-taking has a grip on their understanding level.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024797958https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102038
ISSN
2092-5328
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE