214 0

HRD담당자의 활동체제 형성에 관한 문화기술적 연구: 대기업 A사의 사례를 중심으로

Title
HRD담당자의 활동체제 형성에 관한 문화기술적 연구: 대기업 A사의 사례를 중심으로
Other Titles
An Ethnographic Study on the Expansion of the HRD Practitioner's Activity Systems: The Case of a Large Company
Author
유영만
Keywords
기업교육; 활동체제; 활동이론; 문화기술지; HRD (human resources development); activity system; cultural-historical activity theory; qualitative research; ethnographic study
Issue Date
2016-12
Publisher
한국교육인류학회
Citation
교육인류학연구, v. 19, NO 4, Page. 145-185
Abstract
본 연구에서는 국내 대기업 A사의 HRD프로젝트팀을 대상으로 한 문화기술지 연 구를 통해, 연구 사례의 문화역사적 맥락 하에서 HRD담당자가 활동체제를 구성하고 모순을 극복하며 활동체제를 확장해가는 여정에 대해 탐색하였다. 연구 사례에서 HRD담당자 활동체제는 ‘조직 성과 창출을 위한 구성원의 직무역량 강화’라는 목적을 위해 '교육체계 설계, 교육과정 개발, 교육과정 운영' 활동체제로 세분화되었다. 각 활동체제는 실천 현장의 맥락에 따라 ‘주체의 적극적 참여를 유도 하고, 동일한 목적을 공유하는 공동체의 범위를 확장하고, 경험과 성찰을 통해 규칙 및 도구를 수정’하며 확장되는 열린 시스템으로서의 특성을 보였다. 본 연구에서는 HRD담당자의 활동체제가 형성되는 과정과 결과를 드러냄에 있어서 겉으로 보여지는 현상 외에도 행위의 기저에 존재하는 암묵적 문화를 함께 파악하고자 하였다. 이는 그동안 탈맥락적으로 표면적인 행동을 분석하는 데 치중되어 온 기존의 직무분석이나 역량 도출 방식에서는 이해할 수 없는, 현실 속 HRD담당자들이 처한 총 체적인 상황적 맥락과 사고의 흐름, 활동의 의미를 이해할 수 있는 단초가 될 것이다. This is an ethnographic study targeting the HRD project team of Corp. A. This study investigated the process of the HRD practitioner constructing an activity system based on cultural-historical context, overcoming contradictions, and expanding the system. The HRD practitioner's activity system that was formed from this background came to hold a Functional HRD perspective. The HRD practitioner's activity system was formed for the purpose of "strengthening members' job competencies to improve performance." The activity system consists of three activities: designing curriculum, developing learning contents, and implementing the program. The HRD practitioner’s activity system expanded in the areas of the subject's active role, the range of communities sharing the same purpose, modification and application of roles, and tools by hands-on experience. In this study, when identifying the expansion of the HRD practitioner's activity system, not only was it focused on the external actions, but it also did discover and interpret the implicit culture, which underlie actions. This will help understand the comprehensive situational context, where the HRD practitioners are put in reality, the flow of thinking and the meaning of the activity.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3488815https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101840
ISSN
1229-3911
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE