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미디어 아트와 기하학 중심의 과학예술 융합형 STEAM 프로그램 콘텐츠 현장 평가 연구

Title
미디어 아트와 기하학 중심의 과학예술 융합형 STEAM 프로그램 콘텐츠 현장 평가 연구
Other Titles
The Study of Field Test Evaluation of Arts-Sciences Convergence STEAM Program Contents with Geometry and Media Art
Author
양연경
Keywords
융합인재교육; 프랙탈; 미디어 아트; 과학예술 융합; STEAM; Fractal; Media Art; Arts-Science Convergence
Issue Date
2016-12
Publisher
서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소
Citation
한국과학예술포럼, v. 26, Page. 201-220
Abstract
본 연구의 주요 목적은 STEAM 콘텐츠 분석 및 파일럿 테스트를 통한 과학예술 융합형 STEAM 프로그램의 효과성과 콘텐츠 완성도를 높이기 위함이다. 둘째, 미디어 아트와 프랙탈 기하학을 응용함으로써 기초학문 중요성과 응용학문의 확장 가능성을 동시에 배울 수 있는 융합교육을 제공하기 위함이다. 셋째, 프랙탈(Fractal) 주제 수업과 미디어아트 체험 교육 등을 예술 감상 수업과 수학적 원리의 기초 개념을 충분히 이해하여 첨단기술과 공학 분야의 응용 사례까지 폭넓게 배울 수 있는 기회를 확대하기 위함이다. 본 연구는 총 8차시 수업으로 구성되었으며, 프랙탈의 신비-기초 도형 탐구, 프랙탈과 자연의 조화, 시에르핀스키 삼각형 마술, 코흐 곡선과 반복 이미지 탐구, 평면에서 입체까지, 꿈의 공간 창조 등의 융합교육 교과 내용으로 시범학교 파일럿 테스트 수업이 진행되었다. 1차로 완료된 STEAM 교재를 중심으로 총 8차시에 거쳐 파일럿 테스트 수업을 진행하면서 5학년 50명, 6학년 50명, 총 100명을 기준으로 시행되었다. 파일럿 테스트의 교육 효과성 분석 결과, 진로 모색과 교과 참여도를 분석하는 영역에서는 ‘도전의식이 생겼다’ 라는 항목의 응답률이 가장 높았으며, ‘본인이 적극적으로 수업에 참여하였다’ 항목의 응답이 두 번째로 높았다. 학생들이 문제의 접근의지와 과제 해결을 위한 자신감이 상승하였음을 알아볼 수 있다. 문제해결력과 상호협력 인성의 총평가 분석에서는 문제해결을 스스로 생각하는 자립성, 학습활동을 끝까지 해내는 인내성, 다른 사람의 의견을 경청하는 타인 의견 존중 등의 응답이 공동으로 가장 높은 비중을 차지하였다. 본 연구는 STEAM 융합교육 활동이 이처럼 공동의 협동 및 인성함양과 문제해결력을 높이고, 다양한 해결방안 접근성을 향상시킬 수 있는 중요한 매개가 됨을 알 수 있다. The main purpose of this study is to improve the effectiveness and content completeness of the STEAM program by analyzing STEAM content and pilot test. Second, by applying media art and fractal geometry, it provides a fusion education that can learn the importance of basic science and the possibility of extension of applied sciences at the same time. Third, it is to expand the opportunities to learn the basic concepts of art appreciation classes and mathematical principles in Fractal subject and media art experience education, and to learn a wide range of applications in high technology and engineering field. This study consisted of 8 classes in total: Basic Introduction of Fractal-Fractal and Nature-Sierpiński Gasket-Exploring Koch curves and repeated images-From Surface to Dimension Dream Space. And we conducted pilot school pilot test lesson with fusion education. Pilot test lessons were conducted through a total of eight courses, focusing on the STEAM textbooks completed first. The test was conducted on 50 students in grade 5, 50 students in grade 6, and a total of 100 students. As a result of the analysis of educational effectiveness of the pilot test, the response rate of the item "having a sense of challenge" was the highest in the analysis area. The second highest response was "I participated actively in class". Students will find that their willingness to approach the problem and their confidence in solving the problem have risen. The ratings analysis of mutual cooperation and problem solving humanity accounted for thinking about solving problems self-reliance with finishing of learning activities, patience, and respect opinion with listening to others opinions responses are highest rate. This study shows that STEAM convergence education activities are important mediators for enhancing joint cooperation and toughness, improving problem-solving ability and improving accessibility of various solutions.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07119428https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101550
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2016.12.26.201
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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