656 0

전문상담교사의 전문직 정체성형성 과정에 관한 질적 연구

Title
전문상담교사의 전문직 정체성형성 과정에 관한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative Study on the Process of School Counselors' Professional Identity Formation
Author
장유진
Keywords
전문상담교사; 전문직 정체성; 근거이론; 학교상담; school counselors; professional identity; grounded theory; school counseling
Issue Date
2016-12
Publisher
한국교원교육학회
Citation
한국교원교육연구, v. 33, NO. 4, Page. 167-192
Abstract
본 연구는 전문상담교사들의 전문직 정체성 형성 과정과 이 과정에서 주요하게 작용하는 요인들을 탐색하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위해 5년 이상의 학교상담 경력과 상담 관련 전문가 자격증을 소지한 전문상담교사 14명을 대상으로 반구조화된 일대일 면접을 실시하였으며, 면접 자료는 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론 방법을 이용하여 분석하였다. 개방코딩 결과, 102개의 개념, 35개의 하위범주 그리고 17개의 범주가 도출되었으며, 전문상담교사의 전문직 정체성 형성 과정의 중심 현상은 ‘전문상담교사로서 나의 존재를 물음’인 것으로 나타났다. 시간의 흐름에 따라 범주들 간의 관련성을 연결시키는 과정 분석 결과, 참여자들은 열정과 무지, 혼돈과 갈등, 의문과 고민, 실천적 고투 그리고 개별적 정체성 구성과 같은 다섯 단계를 거치며 정체성을 형성해 가는 것으로 분석되었다. 선택 코딩 과정을 통해 개념화된 핵심 범주는 ‘전문성 함양과 직무환경의 다양한 어려움을 극복하며 전문상담교사가 되어감’으로 명명하였다. 본 연구의 결과는 전문상담교사의 전문직 정체성 발달을 촉진시키는 데 도움이 되는 아이디어를 제공하여 현직 및 예비 전문상담교사들을 위한 전문적 역량 증진 프로그램을 개발하는 데 있어 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다. The purpose of this study was to explore the process of school counselors' professional identity formation and the major factors operating in this process. Semi-structured individual interviews were conducted with 14 school counselors, who had a minimum of five years of counseling experience in school and also have an advanced-level certification in counseling. The data were analyzed using the Strauss and Corbin(1998) approach to grounded theory. The process of open coding extracted a total of 102 concepts, 35 subcategories, and 17 categories. The core phenomenon experienced by participants was 'questioning one's existence as school counselor'. The process analysis that links the categories with the flow of time revealed the detailed process of the participants' professional identity formation comprising the five stages, including 'enthusiasm and ignorance', 'confusion and conflict', 'doubts and concerns', 'struggles in practice', and 'forming an individual identity'. Through the selective coding process, the core category, which was labeled as 'becoming a professional school counselor by cultivating expertise and overcoming various difficulties in the working environment', was identified. The findings of this study provide insight into how school counselors' professional identity formation would be facilitated and thus will serve as a basis for developing a professional competency enhancement program for pre-service and in-service school counselors.
URI
https://www.earticle.net/Article/A293625https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101541
ISSN
1738-7256
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE