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항공사의 환경적 요인들이 객실승무원의 삶의 질에 끼치는 영향

Title
항공사의 환경적 요인들이 객실승무원의 삶의 질에 끼치는 영향
Other Titles
The Impact of Company"s Environmental Factors on Cabin Crews" Quality of Life in The Airline Industry
Author
현성협
Keywords
항공사; 제도환경; 인적환경; 소비자 접점환경; 직장-가정갈등; 가정-직장갈등; 직원 웰빙 인지도; Airlines; institutional environments; human environments; customer environments; work-family conflict; family-work conflict; staff well-being
Issue Date
2016-12
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, 제25권, 제7호(통권96호), Page. 145-158
Abstract
본 연구의 목적은 항공사의 제도, 인적 소비자 접점환경이 객실 승무원의 직장과 가정 간 갈등에 미치는 영향을 파악하고 이러한 갈등에 대한 대처의 중요성을 밝히는 데 있다. 분석을 위한 표본은 A항공 입사 후 1년 이상 재직 중인 내국인 여성승무원을 대상으로 하였으며, 2016년 7월 한 달 간 설문조사를 실시하였다. 총 242부를 회수하여 총 221부의 자료를 실증분석에 사용하였으며 가설검증 을 위해 구조방정식 모형을 이용하였다. 연구를 위한 설문조사는 국내항공사에 1년 이상 근무한 객 실 여승무원을 표본으로 하였고, 본 연구의 실증분석은 수집된 자료를 바탕으로 SPSS 18.0 for window version 통계프로그램을 이용하여 표본으로 선정된 집단의 특성을 정리하여 분석했다. 분석 결과 초과근무, 업무충돌, 업무모호성, 업무과부하, 그리고 불량고객의 요인들이 항공사 직원들의 직 장-가정 갈등을 유발하는 것으로 나타났다. 또한, 가정-직장 갈등을 증대시키는 주요 요인들로는 유 연한 스케줄과 업무상시기의 문제점들이 부각되었다. 이러한 요인들로 인하여 직장-가정과 가정-직 장간의 갈등으로 이어지게 되고 이는 직원의 웰빙에 영향을 준다. 항공사의 제도환경, 인적환경, 소 비자 접점환경이 직장과 가정간의 역할 갈등관리의 중요성을 인지하고 개인과 조직 차원에서 중요한 논제로 연구하고자 한다. 본 연구는 항공사 객실 승무원의 근무 환경 따라 직장-가정 간 갈등과 가 정-직장 갈등을 정확히 파악하고 , 어떠한 갈등이 직원 웰빙에 더 영향을 미치는지 알아보았다. 이러 한 결과는 항공사의 제도, 인적 소비자 접점환경 개선을 통해 항공사 직원들이 인식하는 직장-가정 갈등의 정도를 낮추는 인적자원관리 방안을 모색할 필요성을 시사한다. The purpose of this study is to examine the impact of the institutional environments, human environments and consumer contacting environments on the conflicts between the workplace and the family of cabin crew and demonstrate the importance of dealing with these conflicts. The sample of the analysis consisted of Korean female cabin crew members who were employed for an airline for more than one year to which a survey was conducted from July 1st to July 31st, 2016. A total of 242 copies of questionnaires were collected and among them only 221 valid copies were used for the analysis. The data was processed using AMOS 18.0 Based on the data analysis, convergent validity, discriminant validity, and composite reliability of the newly developed scale was confirmed. Based on the data analysis results, the theoretical and empirical implications were provided. The result indicated that the factors of overtime work, work conflict, work ambiguity, work overload, and jay customers were found to cause work-family conflicts of the cabin crew. Also, the major factors that intensify family-work conflicts such as flexible schedules and the period of business were highlighted. These factors lead to work-family and family-work conflicts, which affects employee well-being. Recognizing that institutional environments, human environments, and consumer contacting environments of airlines play important roles in managing the role conflicts between workplace and family, the study attempts to do research as an important subject in a dimension of individuals and organisms. The study accurately identified the work-family and family-work conflicts according to working environments of cabin crew, and examined what conflict has more effect on employee well-being. The result suggests the need for human resource management strategies that lower the degree of the conflicts between workplace and family perceived by the airline flight attendant through the improvement of the human resource management.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07103304https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101514
ISSN
1226-8747
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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