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온라인음악 제작사들의 전략적 행동에 관한 실증연구

Title
온라인음악 제작사들의 전략적 행동에 관한 실증연구
Other Titles
An Empirical Study on the Strategic Behaviors of the Korean Music Producers
Author
윤충한
Keywords
음악산업. 전략적 행동; 과점; 컨텐츠 다양성; 사회후생; Music Industry; Strategic Behaviors; Oligopoly; Content Variety; Social Welfare
Issue Date
2015-08
Publisher
한국문화경제학회
Citation
문화경제연구, v. 18, No. 2, Page. 3-20
Abstract
이 논문은 SM, YG, JYP로 대표되는 한국의 3대 음악 제작업체들이 신곡을 발매하는데에 있어서 전략적인 행동을 취하는 것을 보여준다. 3대 과점적 생산업체들은 안정적인 시장점유율을 유지하고 이윤극대화를 위하여 시장이 매우 치열하게 경쟁하고 있는 시기를 피하여 새로운 음악을 발표할 시기를 정하고 있음을 보여준다. 톱30위 음원에 대한 한국의 빌보드차트인 가온차트에 대하여 1년 6개월 총 79주 동안의 톱30위 음악 주간 차트를 집계하여 매주간의 업체별 시장점유율과 한주간의 시장집중도를 계산하여 어느 시기에 신곡발표가 활발한지를 본 결과. 흥미롭게도 3대 메이저 제작사들은 시장집중도가 과점적인 범위에 있을 때 신곡을 발매하는데 가장 활발한 활동을 보여준 반면 시장이 매우 경쟁적이거나 반대로 시장이 매우 독점적일 때에는 신곡 발표에 매우 소극적임을 보여주었다. 이러한 행동은 경쟁강도를 낮추고 컨텐츠 다양성을 감소시켜 소비자의 선택권을 줄이고 컨텐츠의 양과 질을 제한하여 궁극적으로 사회적 후생을 낮추게 된다. 이러한 한국 음악시장에서의 현상은 영화산업에서도 발생하는 것을 관찰할 수 있다. 한국의 메이저 영화업체들도 매우 경쟁이 치열한 시기나 블록버스터 영화 상영기간을 피하여 영화를 배급, 상영함으로써 소비자의 선택권을 제한하는 행태를 보인다는 점에서 두 컨텐츠 시장의 현상이 매우 유사하다. This paper shows that three major Korean music producers, SM, YG, and JYP, are taking on strategic behaviors in introducing new songs in order to avoid fierce competition. The aforementioned producers do this by deciding on the optimal timing of introducing new songs in order to maintain stable market shares and to maximize profits. We follow ‘weekly top 30’ most popular songs in Korea for one and a half year covering 79 weeks of Korean Billboard chart called ‘Gaon Chart’. We collect market shares of music producers and calculate market concentration ratios for each week during the period. Interestingly, three oligopolists" activities of introducing new songs are most active when the market is either in oligopolistic range or in medium concentration ratio range, while their activities are surprisingly idle either in fiercely competitive range or in near monopolistic market concentration range. These activities of major producers tend to decrease consumers" surplus and thus social welfare while the strategic behaviors of the three oligopolists decrease the diversity of newly introduced songs in the Korean music industry. This phenomenon in the Korean music industry is very similar to that in the Korean movie industry in the sense that major movie producers take strategic actions in introducing new movies and in turn decrease diversity and variety which consumers choose from.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06508071https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101383
ISSN
1598-6713
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > ECONOMICS(경제학부) > Articles
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